
 

 

 

 

  

 1  42 

COMISIA DE ETICĂ ŞI ARBITRAJ 
 
Telefon:  +40 (21) 305 89 12               
 Fax:       +40 (21) 305 89 12 
e-mail: comisia.etica.arbitraj@tvr.ro 

 
 
 
 
 

     
 

 

 
CONCLUZIILE COMISIEI DE ETICĂ ŞI ARBITRAJ 

ÎN CAZUL PUBLICĂRII DE CĂTRE JURNALISTUL DRAGOŞ PĂTRARU A ÎNREGISTRĂRILOR 
AUDIO ALE UNOR CONVORBIRI CU MEMBRI AI CONDUCERII TVR  

ŞEDINŢELE DIN 8, 9, 15, 16, 23 MAI ŞI 17 IULIE 2017 
 
 

Comisia:   Horia Gruşcă (preşedinte), Cristina Andrei, Gabriela Avram, Răzvan Butaru, 
Sándor Kacsó, Ioana Mureşan, Marian Voicu (membri) 

Absenţi: Răzvan Butaru (şedinţa din 17 iulie) 
  
Invitaţi: Dragoş Pătraru, realizatorul emisiunii Starea naţiei (şedinţa din 8 mai); 

 Emma Schweninger, jurnalist Ştirile TVR (şedinţa din 9 mai); 

Dragoş Porojnicu, jurnalist Ştirile TVR (şedinţa din 9 mai); 

 Ionuţ Gheorghe, jurnalist Ştirile TVR (şedinţa din 9 mai); 

Oana Popescu, coordonator cu atribuţii de director Direcţia Ştiri (şed. din 15 mai); 

Dorin Muntean, producător executiv Direcţia Ştiri (şedinţa din 16 mai); 

Eduard Dârvariu, coordonator cu atribuţii de director TVR 1 (şedinţa din 15 mai); 

Gabriel Gherghescu, producător Viaţa satului  (şedinţa din 16 mai, prin telefon); 

Raico Cornea, membru în Consiliul de administraţie (şedinţa din 16 mai, prin telefon); 

Doina Gradea, Preşedinte-Director General al SRTv (şedinţa din 23 mai). 

 
Ordinea de zi: 
 
Autosesizarea Comisei de etică şi arbitraj ca urmare a publicării în data de 3 mai a.c., pe 
site-ul patraru.ro  a unui clip video în care, potrivit declaraţiilor sale, dl Dragoş Pătraru 
foloseşte fragmente din înregistrări audio ale unor dialoguri purtate cu persoane cu funcţii 
de conducere din SRTv. Convorbirile, înregistrate de realizatorul Starea naţiei  fără acordul 
interlocutorilor, includ printre altele referiri jignitoare la adresa unor angajaţi ai TVR, 
exprimări depreciative despre categorii de jurnalişti, păreri critice privind unele demersuri 

Nr.  138.235 din: 20 septembrie 2018 

 



 

 
 

 2  42 
  

şi activităţi profesionale individuale – toate prezentate ca făcând parte dintr-o „anchetă 
jurnalistică” menită să probeze, în opinia autorului, „subordonarea politică a TVR, 
amestecul brutal al conducerii în procesul editorial, cheltuirea fără discernământ şi cu rea-
credinţă a banului public”. Selecţia publicată pe 3 mai a fost urmată în zilele de 11, 15 şi 25 
mai de apariţia în presă a noi fragmente din înregistrări audio realizate în aceleaşi condiţii 
de către dl Pătraru şi de alte persoane din interiorul TVR.   

 
 
1. Punctele de vedere ale persoanelor implicate 
 
După audierea dlui Dragoş Pătraru, autorul înregistrărilor menţionate, a persoanelor pe 
care le-a înregistrat sau la care s-a făcut referire în dialogurile înregistrate, ca şi a altora 
menţionate de dl Pătraru în faţa comisiei sau în diverse declaraţii publice, membrii Comisiei 
de etică şi arbitraj au reţinut următoarele informaţii, explicaţii şi puncte de vedere relevante 
pentru cazul analizat: 
 
 
Dragoş Pătraru, realizator Starea naţiei 
 
 Spune că înregistrarea unor convorbiri cu membri ai conducerii TVR fără acordul 

interlocutorilor este parte a anchetei jurnalistice pe care a decis să o realizeze 

împreună cu echipa emisiunii Starea naţiei în octombrie 2017 , după ce fusese prevenit 

„inclusiv din interiorul PSD” că înlocuirea dnei Irina Radu de la conducerea TVR s-a 

făcut din cauza neîndeplinirii unor “misiuni” stabilite la nivel politic care presupuneau 

eliminarea unor emisiuni sau schimbarea responsabililor editoriali ai altora. Susţine că, 

potrivit informaţiilor sale, primele ţinte vizate ar fi fost emisiunea Ora de ştiri, acuzată 

că ar avea „un ton critic excesiv”, emisiunea Viaţa satului şi Starea naţiei.  Este 

încredinţat că scoaterea din grila TVR 1 a Orei de ştiri, numirea unui alt producător la 

Viaţa satului precum şi presiunile şi schimbările legate de reluările Stării naţiei  au 

contribuit la numirea definitivă în funcţia de Preşedinte-Director General a dnei Doina 

Gradea. 

 În sensul celor de mai sus, consideră că unele dintre exprimările ofensatoare la adresa 

unor angajaţi ai TVR pe care Preşedintele-Director General le-a făcut în prezenţa sa la 

întâlnirea din 18 decembrie 2017 probează ostilitatea dnei Doina Gradea faţă de 

jurnaliştii de la Ştirile TVR, precum şi obedienţa politică a domniei sale. 

 Este de părere că referirile extrem de critice ale dnei Gradea la adresa reporterei Ema 

Scheweninger, care în decembrie anul trecut i-a solicitat insistent Primarului General 

al Capitalei un comentariu despre finanţarea unor noi statui în Bucureşti, ca şi la cazul  

 



 

 
 

 3  42 
  

 

reporterului acreditat la Guvern şi „retras pentru că a trimis o hârtie la Comisia 

Europeană” reprezintă dovezi ale implicării editoriale a Preşedintelui-Director General. 

 Susţine că dorinţa de a controla editorial emisiunea Viaţa satului  este o consecinţă a 

interesului puterii politice pentru audienţa specifică a emisiunii, în condiţiile în care o 

analiză făcută în septembrie 2017 „inclusiv la partid” ar fi arătat că la nivel naţional 

există un număr mare de familii “care se uită la TVR”, dar “nu sunt monitorizate”. 

Afirmă că presiunile politice pentru schimbarea producătorului emisiunii cu un jurnalist 

agreat s-ar fi accentuat după ce, intervievat în emisiune, actualul ministru al 

Agriculturii şi-ar fi exprimat nemulţumirea faţă de prestaţia moderatorului. Adaugă că 

rezultatele investigaţiei începute de echipa sa asupra acestui subiect vor fi publicate 

odată cu finalizarea anchetei.  

 Arată că în convorbirea cu directorul TVR 1 pe care a înregistrat-o în luna aprilie a.c.,    

dl Eduard Dârvariu i s-ar fi plâns că „Doina Gradea ia toate deciziile editoriale”, 

mărturisindu-i că, în ciuda poziţiei de decizie pe care o are, nu poate face nimic fără 

acordul Preşedintelui-Director General. 

 Susţine că, în aceeaşi convorbire, dl Dârvariu i-ar fi spus că „acum l-a adus pe nepotul 

Patriarhului la emisiunea Universul credinţei  şi că „Patriarhul a promis la schimb că 

trimite o biserică mică de lemn în curte” la TVR. 

 Prezintă comisiei fragmente nepublicate din înregistrarea aceleiaşi discuţii în care dl 

Eduard Dârvariu relatează într-o notă batjocoritoare audierea sa la Comisia de etică şi 

arbitraj în cazul difuzării pe TVR 1 a interviului cu dl Sebastian Ghiţă, folosind termeni 

injurioşi la adresa membrilor comisiei. 

 Întrebat de comisie dacă poate aduce dovezi că „se fură” în TVR, aşa cum afirmă în 

dialogul înregistrat cu dl Eduard Dârvariu, spune că unele rezultate ale investigaţiilor în 

curs sunt deja publice, un exemplu fiind deplasarea delegaţiei României la concursul 

Eurovision; adaugă că printre anchetele în desfăşurare se află şi una privind salariul 

soţiei dlui Raico Cornea, „crescut ca monedă de schimb acolo, la Timişoara, pentru 

votul din Consiliul de administraţie anterior (...), chestiune care se vede în declaraţia de 

avere a dlui Raico Cornea în acest an”. 

 Precizează că unele înregistrări şi înscrisuri pe care le deţine ca probe nu le va putea 

folosi „decât într-o sală de judecată”, pentru că trebuie să-şi protejeze sursele din TVR.  

 Spune că unele dintre aspectele negative legate de felul în care e condusă TVR i le-a 

semnalat personal Preşedintelui Camerei Deputaţilor, dl Liviu Dragnea, căruia i-a 



 

 
 

 4  42 
  

trimis cinci sms-uri cu propunerea unei „discuţii relaxate, cu argumente şi 

contraargumente, fără încrâncenare”, inclusiv despre situaţia din televiziunea publică; 

arată că ultimul răspuns primit din partea Preşedintelui PSD are conţinutul „Ok, vorbim 

şi stabilim”, fiind datat 13 februarie a.c.. 

 
 
Ema Schweninger, jurnalist Ştirile TVR 
 
 Spune că i-a solicitat editorului de serviciu în ziua de 17 decembrie să participe la 

inaugurarea spitalului de ortopedie Foişor în calitate de reporter al Ştirilor TVR 

acreditat pe domeniul Sănătăţii; precizează că, dincolo de evenimentul în sine, era 

interesată de prezenţa la festivitate a ministrului Florian Bodog, căruia voia să-i 

adreseze întrebări legate de un recent deces în contextul crizei de imunoglobulină. 

 Arată că şeful ierarhic i-a dat acordul, cu rugămintea ca la eveniment să-i adreseze 

Primarului General al Capitalei şi o întrebare din partea colegului Dragoş Porojnicu, 

responsabil pe domeniul administraţie locale,  referitoare la oportunitatea alocării de 

fonduri de către Primărie pentru statuile lui Jean Calvin şi Martin Luther, în condiţiile în 

care există domenii subfinanţate; subliniază că respectiva comunicare legată de sumar 

este accesibilă electronic „pentru toată lumea”, fiind primită atât de reporter cât şi de 

şefi.  

 Susţine că în timpul desfăşurării evenimentului, dna Gabriela Firea a precizat, ca 

răspuns la încercarea unui reporter de a-i adresa o întrebare, că va răspunde 

întrebărilor după încheierea declaraţiilor; explică faptul că, în ciuda acestei promisiuni, 

chiar în timpul ultimei declaraţii, toţi oficialii prezenţi – inclusiv dna Firea – au pornit în 

vizită prin spital, anulând astfel şansa presei de a adresa întrebări. 

 Spune că, în condiţiile date, a însoţit grupul oficialilor împreună cu alţi jurnalişti şi a 

reuşit  la un moment dat să-i adreseze două întrebări ministrului Sănătăţii, în pofida 

nemulţumirii managerului spitalului care încerca să obstrucţioneze activitatea 

reporterilor. 

 Având în vedere dificultăţile de pe teren, spune că l-a sunat pe colegul Dragoş Porojnicu 

în redacţie, căruia i-a comunicat că, din cauza aglomeraţiei, „nu crede că va reuşi să-i 

adreseze întrebarea dnei Primar”. Afirmă că acesta a insistat, transmiţându-i în scris: 

„Măcar să se audă întrebarea! Nepărat. Trebuie!” 

 Arată că, după două încercări eşuate de a-i adresa din mers întrebarea Primarului 

General într-o formă completă şi coerentă, a reuşit acest lucru chiar în momentul în  



 

 
 

 5  42 
  

 

care vizita în spital părea să se încheie: „Vă rog, răspundeţi la întrebarea cu statuile: 

alocaţi cinci milioane pentru Martin Luther, pentru Calvin, cum i-aţi ales având în 

vedere că aveţi domenii subfinanţate?”; subliniază că, aşa cum se poate verifica pe 

imaginile brute de la filmare, i s-a adresat Primarului General „pe un ton calm, foarte 

normal.” 

 Citează răspunsul primit din partea dnei Gabriela Firea, transcris după filmare:        

„Mă bucur că televiziunea publică este interesată de acest subiect. Mă bucur că politica 

editorială a televiziunii publice merge în ideea în care ne aflăm într-o mare investiţie în 

sănătate şi dumneavoastră mă întrebaţi despre statui. Apreciez şi profesionalismul 

dumneavoastră jurnalistic, câtă vreme eu am foarte multe declaraţii publice în 

Sănătate. Primăria a investit 95 de milioane de euro, iar în ceea ce priveşte pregătirea 

Centenarului există Administraţia Monumentelor Patrimoniului.” 

 Spune că imediat după filmare a transmis pe grupul de WhatsApp al redacţiei: „Dna 

Firea a atacat TVR-ul când am pus întrebarea despre statui. A fost foarte ironică. A 

spus că televiziunea publică e interesată şi de profesionalismul jurnaliştilor”, 

adăugând apoi un  mesaj pentru reporterul care aştepta răspunsul la întrebare: 

„Dragoş, a spus că-i un buget separat dedicat Centenarului. Când a insistat toată 

lumea, a zis că-i hărţuită”. 

 Relatează că imediat după întoarcerea în redacţie a aflat că este convocată într-o 

şedinţă de către conducerea Direcţiei Ştiri, împreună cu reporterul Dragoş Porojnicu, 

editorul de serviciu, producătorul jurnalului şi şefa de secţie pe domeniul social.   

 Spune că directorul Ştirilor, dna Oana Popescu - care a condus şedinţa alături de 

producătorul executiv Dorin Muntean- a dorit să afle de unde „i-a venit ideea acestei 

întrebări” adresate dnei Gabriela Firea; arată că a explicat că întrebarea a fost 

propunerea unui coleg, aprobată şi comunicată de editorul de serviciu din ziua 

precedentă, şi că – din punctul său de vedere -„nu a greşit cu absolut nimic”. 

 Afirmă că ideea transmisă a fost că „nu a fost ok” să-i adreseze Primarului General 

întrebarea respectivă  „pentru că era despre un alt subiect care nu avea legătură cu 

sistemul sanitar”, în condiţiile evenimentului respectiv; spune că a producătorul 

Anamaria Panait a fost singura dintre cei prezenţi care a contrazis concluzia şefilor, 

amintindu-le că „atunci când iese dl Liviu Dragnea la declaraţii, nu-l întrebăm niciodată 

despre conferinţa sau evenimentul la care a participat, îl întrebăm despre 20 de 

subiecte care sunt la zi, inclusive noi le transmitem reporterilor «X face un subiect 

despre asta, întreabă-l!»” 



 

 
 

 6  42 
  

 La întrebarea comisiei, spune că nu a putut deduce din dialogul cu şefii ierarhici cum au 

aflat aceştia despre incidentul de la filmare care a generat şedinţa, dar îşi aminteşte că 

directorul Ştirilor a ţinut să precizeze că nu a fost sunat de nimeni: „Nu că v-am spune 

dacă am primit, dar oricum nu am primit niciun telefon”. 

 Povesteşte că atât ea, cât şi colegul Dragoş Porojnicu au fost afectaţi după această 

şedinţă, find „extrem de uimiţi de ceea ce s-a întâmplat”. 

 Întrebată dacă în activitatea sa profesională i s-a mai întâmplat să i se reproşeze de 

către şefi că a adresat întrebări nepotrivite sau incomode unor oficiali, spune că nici la 

TVR, nici la Realitatea TV, unde a lucrat înainte, nu au existat astfel de situaţii. 

 
 
Dragoş Porojnicu, jurnalist Ştirile TVR 
 
 Spune că în ziua precedentă evenimentului de la Spitalul Foişor, căutând un subiect, a 

găsit pe site-ul unei publicaţii online informaţia legată de anunţarea de către Primăria 

Capitalei a titularilor contractelor pentru realizarea unor sculpturi; precizează că 

atribuirea, publicată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, însuma peste 5 milioane 

de lei şi avea loc în contextul rectificării bugetare, ceea ce făcea ca subiectul să fie unul 

de actualitate. 

  Afirmă că, după ce a obţinut acordul editorului de serviciu pentru a realiza subiectul, 

fapt consemnat în „previziunile” pentru ziua următoare, a rugat-o pe colega Ema 

Schweninger ca la inaugurarea Spitalului Foişor să-i adreseze Primarului General, 

după întrebările legate de eveniment, o întrebare privind oportunitatea includerii pe 

lista noilor monumente a celui dedicat iniţiatorilor Reformei Protestante Martin Luther 

şi Jean Calvin. 

 Susţine că, în funcţie de răspunsul dnei Gabriela Firea, subiectul putea să fie abandonat 

sau să fie continuat cu consemnarea opiniilor unor cetăţeni şi specialişti; insistă că 

abordarea sa nu viza în niciun caz o prezumtivă ilegalitate, ci doar explicaţii legate de 

alegerea personalităţilor reprezentate de statui. 

 Spune că şedinţa de redacţie generată de „scandalul” de la filmare cu dna Firea a fost 

direcţionată împotriva lui, cel „de la care a plecat întrebarea” destinată primarului, şi că 

s-a simţit „tras de urechi” pe nedrept şi suspectat de rele intenţii în mod nejustificat; 

 Întrebat care a fost reproşul concret formulat de şefii săi, spune că i s-a imputat că nu a 

adresat Primăriei o solicitarea scrisă pe tema respectivă; afirmă că el şi colega lui au  



 

 
 

 7  42 
  

 

explicat că, fiind vorba de o ştire de televiziune şi pentru operativitate, adresarea directă 

era preferabilă în condiţiile în care responsabilul primăriei era prezent în faţa camerei. 

 Adaugă că o altă critică adusă de şefii săi a fost că, întrucât evenimentul era 

inaugurarea unui spital, „nu se cădea” să-i fie adresate Primarului întrebări pe alte 

domenii; la solicitarea comisiei, admite că din reproşurile primite a înţeles că întrebara 

pe care a propus-o a fost percepută ca fiind o acţiune ostilă la adresa dnei Gabriela 

Firea. 

 Nu ştie în ce fel a aflat conducerea Ştirilor de incidentul de la filmare, dar susţine că în 

momentul convocării şedinţei ştia “exact” de ce a fost chemat şi ce urma să i se 

reproşeze; la întrebarea comisiei, precizează că în activitatea sa pe domeniul 

administraţiei locale nu au mai fost incidente şi că nu i s-a reproşat niciodată că ar avea 

„o problemă” cu Primarul Capitalei. 

 Întrebat ce s-a întâmplat cu subiectul sculpturilor finanţate de Primăria Capitalei pe 

care l-a propus, spune că acesta nu a mai fost finalizat, deşi admite că niciun şef nu i-a 

solicitat explicit să renunţe la el; la insistenţele comisiei, spune că a dedus din felul în 

care a decurs şedinţa că subiectul nu este dorit. 

 Nu este de acord cu observaţia comisiei că, din afirmaţiile sale, se poate înţelege că 

decizia renunţării la subiect i-a aparţinut, invocând argumentul că niciunul dintre şefii 

ierarhici nu i-a cerut să continue subiectul; pe de altă parte, la insistenţele comisiei, 

admite că nici el nu şi-a întrebat superiorii dacă poate continua să lucreze la subiect. 

 
Ionuţ Gheorghe, jurnalist Ştirile TVR 
 
 După ce i se citează fragmentele nepublicate la acea dată din înregistrarea în care 

Preşedintele-Director General se referă în termeni critici la reporterul de la Ştiri care, 

fiind „în concediu”, „la căpătâiul mamei care este bolnavă”, a trimis un mail cerând 

Comisiei Europene un punct de vedere despre proiectul de modificare a legilor justiţiei, 

în condiţiile în care „nici un şef nu ştie, nu s-a consultat cu şeful de secţie, n-are nici o 

treabă că el e acreditat la Guvern”, confirmă că el este jurnalistul la care se referă dna 

Doina Gradea. 

 Spune că în data de 18 decembrie 2017, la ora 11.40, a trimis o solicitare scrisă 

Comisiei Europene, solicitarea de informaţii fiind un instrument jurnalistic folosit 

frecvent; arată că în activitatea sa a trimis numeroase solicitări ca jurnalist angajat „nu 

doar în Televiziunea Română”, ci şi la televiziunile şi agenţiile de presă la care a lucrat. 



 

 
 

 8  42 
  

 

 Observă că, fiind acreditat la Guvernul României, era firesc să comunice cu Comisia 

Europeană pentru că „în delegaţiile externe” pe care le însoţeşte „e normal ca Guvernul 

să se întâlnească cu cei de la Comisia Europeană, cu comisari europeni care când vin în 

România vin la Guvern şi stau de vorbă inclusiv cu premierul sau cu ceilalţi miniştri ai 

cabinetului.” 

 Afirmă că, imediat după ce a primit răspunsul de la Comisia Europeană – despre care 

spune că nu avea nimic excepţional –, l-a trimis pe adresa sumar.stiri@tvr.ro, unde se 

adună toate mailurile colegilor şi şefilor din Direcţia Ştiri, şi că mesajul a fost postat şi 

pe grupul intern de WhatsApp  pe care jurnaliştii TVR comunică în timpul zilei. 

 Spune că mesajul a fost preluat prompt de colegii de la site-ul Ştirile TVR, care l-au 

tradus şi l-au publicat; subliniază că textul „a devenit destul de rapid o ştire”, devenind 

viral pe reţelele de socializare „pentru că a fost preluat de mai toate site-urile 

importante, inclusiv de stiripesurse.ro”, site-ul citat de dna Doina Gradea. 

 Este de părere că nu „a făcut ceva greşit”, având în vedere că la momentul respectiv 

„ne-au preluat tote televiziunile sau site-urile de ştiri” cu menţionarea ca sursă 

„Comisia Europeană pentru TVR”. 

 Spune că după mediatizarea subiectului a fost sunat de producătorul executiv al 

Direcţiei Ştiri care l-a întrebat „Ce e cu ştirea aia, ce s-a întâmplat?”; afirmă că, după ce 

i-a explicat că, înainte de a fi postat pe site-ul ştirilor, „mailul a fost trimis către grupul 

de redacţie, inclusiv pe WhatsApp”, fiind „văzut de toată lumea”, dl Dorin Muntean i-a 

reproşat că „ar fi trebuit” să se consulte cu cineva în prealabil. 

 Întrebat dacă în practica de la Ştiri se obişnuieşte ca, înainte de trimiterea unei întrebări 

Comisiei Europene sau altei autorităţi la fel de proeminente, să se obţină aprobarea 

şefilor ierarhici, spune că, deşi a făcut “n” solicitări, nu i s-a întâmplat vreodată să 

ceară permisiunea de a adresa o astfel de întrebare; subliniază că de multe ori se 

întâmplă ca răspunsurile primite la solicitări să fie irelevante şi să nu conducă la 

redactarea unei ştiri. 

 În legătură cu nemulţumirea dnei Gradea referitoare la faptul că a trimis solicitarea în 

ziua lui liberă, precizează că niciodată nu a considerat ca jurnalist că are timp liber în 

sensul ignorării evenimentelor actuale; susţine că în cei doi ani şi jumătate în care a 

fost acreditat la Guvernul României a reacţionat de fiecare dată în zilele libere în care 

avea informaţii că se întâmplă ceva important la guvern, comunicând de fiecare dată pe 

grupul redacţiei; ca exemplu concret, relatează că i s-a întâmplat ca în timp ce era  



 

 
 

 9  42 
  

 

plecat din ţară în concediu să fie sunat de un editor de serviciu pentru a obţine „un 

punct de vedere după ce unul dintre vicepremieri a fost să-l susţină pe dl Liviu Dragnea 

în faţa DNA-ului.” 

 Spune că, întrebat la telefon de producătorul executiv „De ce a făcut acea solicitare?”, i-

a explicat că i s-a părut oportună în momentul în care a constatat că, deşi în acea 

perioadă modificarea legilor justiţiei erau „pe repede-înainte în Parlament”, nimeni din 

presa românească nu ceruse punctul de vedere al celor din Comisia Europeană, 

anterior foarte „vocali” pe această temă prin poziţiile exprimate de Preşedintele Jean-

Claude Juncker. 

 Afirmă că, în timp ce dialoga cu producătorul executiv, telefonul a fost preluat de 

Preşedintele -Director General, care ar fi început cu observaţia „Ne citează ăştia peste 

tot şi nu ştim de ce”, după care ar fi adăugat „De câte ori ne-au mai citat alte televiziuni 

pe noi?” 

 Întrebat dacă observaţia dnei Doina Gradea avea o conotaţie negativă, spune că el a 

perceput-o în acest fel, replicând:„Ce e rău că ne citează, că nu înţeleg?”; subliniază că, 

aşa cum înţelege el calitatea de jurnalist al TVR, este o mândrie ca instituţia să fie citată 

ca sursă a unei ştiri de interes naţional. 

 Spune că în continuarea discuţiei, Preşedintele-Director General i-ar fi reproşat că 

solicitarea pe tema legilor justiţiei pe care a adresat-o Comisiei Europene ar fi fost 

„treaba altor departamente”; susţine că i-ar fi explicat dnei Gradea că în deplasările 

sale externe ca reporter responsabil cu activitatea guvernamentală a întrebat diverse 

lucruri din domenii diferite şi că nu i se pare că ar fi făcut ceva „ieşit din comun”. 

 Întrebat dacă în convorbirea telefonică respectivă i s-a reproşat că a trimis solicitarea 

la C.E. în ziua lui liberă, spune că ar fi existat o astfel de remarcă, dar nu-şi poate 

aminti dacă i-a aparţinut producătorului executiv sau Preşedintelui-Director General. 

 În legătură cu relatarea din 11 mai a unei publicaţii electronice, potrivit căreia ar fi fost 

„mutat de la Guvern pentru că nu i-a pus o întrebare comodă premierului Dăncilă”, 

confirmă incidentul, dar evită să se pronunţe dacă acesta a determinat „schimbarea” sa 

de pe Guvern. 

 Spune că în luna februarie a însoţit la Bruxelles delegaţia guvernamentală română şi că 

la conferinţa de presă comună susţinută de dl Jean-Claude Juncker şi dna Viorica 

Dăncilă urma să adreseze una dintre cele două întrebări la care aveau dreptul 

jurnaliştii români; precizează că întrebarea pe care o pregătise viza perspectiva  



 

 
 

 10  42 
  

 

admiterii României în spaţiul Schengen, în condiţiile în care la începutul anului, după 

adoptarea la Bucureşti a controversatelor legi ale justiţiei, preşedintele Comisiei 

Europene declarase că subiectul va fi discutat „în alţi termeni”. 

 Susţine că înaintea conferinţei de presă, purtătorul de cuvânt al Guvernului României 

s-a interesat care sunt întrebările pregătite de jurnaliştii români, motivând că „vrea să 

ştie purtătorul de cuvânt al dlui Juncker”; spune că lui şi colegei de la DIGI 24, care îşi 

pregătise propria întrebare, li s-a părut „puţin ciudat”, întrucât „n-a mai venit nimeni 

niciodată să ne întrebe ce întrebări avem pentru preşedintele Comisiei Europene”. 

 Afirmă că după ce l-au informat de purtătorul de cuvânt că întrebările se referă la 

admiterea în spaţiul Schengen şi legile justiţiei, dl Nelu Barbu s-a arătat nemulţumit de 

subiecte, spunându-le că „Juncker nu mai vrea să răspundă la aşa ceva pentru 

România, că s-a săturat!”; ulterior, purtătorul de cuvânt ar fi revenit, admiţând că 

întrebarea TVR legată de spaţiul Schengen ar fi acceptabilă pentru ambii oficiali. 

 Spune că în timp ce îşi pregăteau întrebările, purtătorul de cuvânt le-a comunicat că au 

dreptul la o singură întrebare, nu două, pentru că „a venit şi presa străină”; arată că, în 

noile condiţii, a decis împreună cu colega de la DIGI 24 să combine cele două întrebări 

într-una singură. 

 Susţine că între timp Preşedintele Comisiei Europene şi-a început declaraţia, în care s-

a referit la „paşii făcuţi de România” spre aderarea la spaţiul Schengen, situaţie în care 

a decis să renunţe la partea sa de întrebare şi să o lase pe colega de la DIGI 24 să 

adreseze întrebarea pe care şi-o pregătise iniţial pe tema legilor justiţiei. 

 Spune că după conferinţa de presă a fost sunat şi întrebat de producătorul executiv 

Dorin Muntean „ce s-a întâmplat?”; afirmă că i-a explicat că nu mai avea rost să 

adreseze întrebarea, în condiţiile în care dl Jean-Claude Juncker acoperise subiectul 

Schengen iar jurnaliştii români aveau dreptul la o singură întrebare. 

 Întrebat la cât timp după acest episod a fost schimbat de pe domeniul guvernului, spune 

că în prima zi după ce s-a întors de la Bruxelles a fost anunţat că pe acest domeniu va 

mai fi alocat un jurnalist; adaugă că din acel moment activitatea sa se desfăşoară 

preponderant în redacţie şi constă în redactarea de ştiri pentru site-ul TVR. 

 Afirmă că a fost căutat de mai multe ori – inclusiv după publicarea înregistrărilor dlui 

Dragoş Pătraru - de jurnaliştii unor publicaţii online interesaţi să afle amănunte despre 

schimbarea sa de pe Guvern, dar a refuzat de fiecare dată să facă orice comentariu 

pentru a proteja imaginea TVR . 



 

 
 

 11  42 
  

 
 
Oana Popescu, Producător General, coordonator cu atribuţii de director Ştiri 
 
 Spune că şedinţele cu reporterii şi responsabilii editoriali de genul celei convocate după 

incidentul cu Primarul General nu sunt neobişnuite în practica Direcţiei Ştiri. 

 Susţine că „cineva” i-ar fi spus ei şi producătorului executiv Dorin Muntean că „s-a 

întâmplat” ceva la filmarea de la inaugurarea Spitalului “Foişor”, fără să înţeleagă 

exact despre ce era vorba; la insistenţele comisiei revine şi afirmă că a fost informată 

de incident de dl Muntean, că l-a întrebat pe acesta de unde are această informaţie, dar 

că nu-şi aminteşte răspunsul producătorului executiv. 

 La observaţia comisiei că lipsa unor astfel de precizări riscă să creeze suspiciuni privind 

o posibilă intervenţie din afara TVR, subliniază că, în ceea ce o priveşte, nu a primit 

niciun telefon pe acest subiect. 

 Afirmă că şedinţa nu a fost determinată de comportamentul de la filmare al jurnalistei  

Ema Schweninger, ci de faptul că reporterul Dragoş Porojnicu “mai avusese nişte mici 

probleme” care necesitau lămuriri în privinţa “imparţialităţii şi a surselor lui”. 

  Spune că dl Porojnicu „a recunoscut” că, aflat în criză de subiecte, a preluat informaţia 

legată de banii alocaţi de Primărie pentru monumente dintr-o publicaţie online; susţine 

că discuţia s-ar fi încheiat în acest punct şi că nu au existat niciun fel de reproşuri la 

adresa dnei Ema Schweninger, pe care o apreciază profesional foarte mult. 

 La observaţia comisiei că din înregistrarea publicată de dl Dragoş Pătraru reiese că dna 

Doina Gradea, dincolo de remarcile insultătoare la adresa jurnalistei, era foarte 

nemulţumită de prestaţia de la filmare a acesteia, subliniază că răspunde doar pentru 

faptele proprii. 

 Rugată să comenteze faptul că întrebarea formulată de dl Porojnicu şi adresată dnei 

Firea a provocat o nemulţumire atât de mare la nivelul conducerii TVR, spune că reacţia 

i se pare exagerată şi că, personal, nu i s-a părut nimic „în neregulă” la acea întrebare 

care nu a fost adresată de patru ori, cum susţine dna Gradea în înregistrare; adaugă 

însă că i s-a părut „ciudat” faptul că dl Porojnicu s-a „grăbit cu întrebarea”. 

  Întrebată cine a hotărât să nu se mai redacteze materialul despre monumentele 

finanţate de Primăria Capitalei, spune că nici ea şi nici un alt şef de la Ştiri nu au cerut 

renunţarea la subiect, care oricum nu era „o bombă de presă”; adaugă că jurnalele TVR 

au difuzat ştiri şi „mai dure”, fără să intervină cineva. 



 

 
 

 12  42 
  

 

 Referitor la episodul întrebării adresate Comisiei Europene de reporterul Ionuţ 

Gheorghe, arată că răspunsul primit de la Bruxelles a fost publicat pe site-ul Ştirilor 

TVR, de unde a fost preluat de alte publicaţii, inclusiv de stiripesurse.ro. şi că, ulterior, 

subiectul a fost difuzat ca ştire în jurnalele TVR1, inclusiv la ora 20.00; la observaţia 

comisiei că afirmaţiile sale contrazic spusele dnei Gradea, care susţinea că ştirea a 

apărut în alte publicaţii înainte de a fi difuzată de TVR, precizează că ea afirmă ce este 

„adevărat”. 

 Consideră că solicitarea adresată de reporter Comisiei Europene a fost „ok”, dar 

observă că, „în general”, reporterii se consultă cu şeful de secţie sau cu editorul de 

serviciu înainte de a adresa o întrebare „la acest nivel”. 

 Spune că o astfel de consultare ar fi fost cu atât mai necesară cu cât întrebarea viza 

domeniul justiţiei, în timp ce domeniul guvernului, unde jurnalistul era acreditat, este 

arondat secţiei Economic din cadrul Ştirilor; la observaţia că, de fapt, Comisia 

Europeană este organul executiv – deci „guvernul” – Uniunii Europene, spune că la noi 

Guvernul este asociat în mod tradiţional cu domeniul economic. 

 Întrebată dacă Preşedintele-Director General i-a comunicat în vreun fel nemulţumirea 

sa faţă de solicitarea adresată Comisei Europene, evită un răspuns direct, dar spune că 

“era la curent” cu faptul că dna Gradea l-a sunat pe reporterul Ionuţ Gheorghe după 

solicitarea adresată Comisiei Europene; consideră acest lucru irelevant în condiţiile în 

care ştirea a fost difuzată în jurnalele TVR şi subliniază că, în ceea ce o priveşte, 

niciodată nu a „cenzurat ceva” din poziţia sa de responsabil al Ştirilor. 

 În legătură cu momentul conferinţei de presă comune Dăncilă-Juncker din februarie de 

la Bruxelles, spune că atât ea, cât şi producătorul executiv Dorin Muntean s-au 

“supărat” pe reporterul Ionuţ Gheorghe pentru că acesta nu a adresat nicio întrebare 

celor doi oficiali, în condiţiile în care era “trimis la Bruxelles pe banii statului să 

întrebe”;  spune că explicaţiile prezentate de reporter după revenirea acestuia la 

Bucureşti nu au convins-o şi consideră că acesta ar fi trebuit să aibă pregătite mai 

multe întrebări pregătite pentru eventualitatea în care întrebarea de bază rămânea fără 

obiect. 

 La observaţia comisiei că, potrivit afirmaţiilor reporterului, numărul de întrebări alocate 

jurnaliştilor români a fost limitat iniţial la două, apoi la o singură întrebare, 

argumentează  că „dacă îi spunea cineva să tacă, nu era nici o problemă”, dar „nu i-a 

spus nimeni să tacă”; întrebată de comisie, spune că dl Ionuţ Gheorghe nu a informat-o 

despre obiecţiile exprimate înaintea conferinţei de presă de purtătorul de cuvânt al  



 

 
 

 13  42 
  

 

Guvernului faţă de adresarea unei întrebări privind legile justiţiei, dar subliniază că 

presupusa nemulţumire a oficialului guvernamental român nu ar fi trebuit să-l 

influenţeze pe jurnalistul TVR, întrucât „Nelu Barbu nu lucrează la Televiziunea 

Română”. 

 Spune că măsura desemnării unui jurnalist care să-l „dubleze” pe reporterul Ionuţ 

Gheorghe în reflectarea activităţii guvernului nu a fost o formă de sancţiune pentru ceea 

ce s-a întâmplat la conferinţa de presă de la Bruxelles, ci o consecinţă a „atitudinii” 

jurnalistului în general; adaugă că decizia nu a avut nimic excepţional, pentru că „într-

un fel”, toţi jurnaliştii secţiei respective „se dublează”. 

 Consideră că nici incidentul cu Primarul Capitalei de la inaugurarea Spitalului „Foişor”, 

nici solicitarea adresată CE de jurnalistul Ionuţ Gheorghe nu reprezintă abateri 

deontologice  care să merite atenţia Comisiei de etică; la observaţia comisiei că, aşa 

cum reiese din înregistrări, ambele situaţii au fost folosite de dna Doina Gradea ca 

justificare pentru eticheta de „hater” aplicată jurnaliştilor de la Ştiri, spune că „poate ce 

ni se pare nouă normal altora nu li se pare normal” din punct de vedere profesional.  

 În context, atrage atenţia că, în aceeaşi înregistrare a referirilor la jurnaliştii de la 

Ştirile TVR, Preşedintele-Director General spune că „trebuia să vă aduc un şef din afară 

care să vă taie”, ceea ce sugerează nemulţumirea implicită a dnei Gradea faţă de felul 

în care este condusă Direcţia Ştiri. 

 Rugată să comenteze acuzaţiile dlui Dragoş Pătraru potrivit cărora emisiunea Ora de 

ştiri ar fi fost eliminată din grila TVR 1 pentru că ar fi fost excesiv de critică la adresa 

puterii politice, spune că măsura făcea parte dintr-un set de modificări incluse în 

proiectul grilei de primăvară propus în luna ianuarie de canalul TVR 1, condus la acea 

vreme de dl Raico Cornea, şi că obiectivul declarat al schimbărilor era creşterea 

audienţei pe tronsonul respectiv. Arată că, în ceea ce priveşte producţiile Direcţiei Ştiri, 

schimbările presupuneau nu doar înlocuirea emisiunii Ora de ştiri cu un jurnal de 20 de 

minute programat la ora 24.00, ci şi renunţarea la emisiunea de politică externă Lumea 

azi, la emisiunea de actualitate culturală Cooltura şi la jurnalul de noapte din ziua de 

vineri. Spune că, în urma discuţiilor la care, în lipsa sa, a participat producătorul 

executiv Dorin Muntean, s-a ajuns la „un compromis nefericit”, obţinându-se păstrarea 

în grilă a emisiunilor Lumea azi  şi Cooltura, în condiţiile înjumătăţirii duratei jurnalului 

de noapte. 

 Susţine că, indiferent de aspectele discutabile ale deciziei, renunţarea la programul Ora 

de ştiri  nu a avut în vedere sancţionarea conţinutului editorial al emisiunii şi că  le- 



 

 
 

 14  42 
  

 

a transmis această convingere personală atât producătorului Alina Pagu, cât şi 

prezentatorului Mihai Rădulescu, a căror „supărare” o înţelege. Se declară încredinţată 

că Ora de ştiri  poate reveni oricând în grila TVR 1, nefiind „o problemă de nerezolvat”. 

 Întrebată dacă documentarul introdus în grilă pe spaţiul emisiunii Ora de ştiri a adus 

plusul de audienţă scontat de iniţiatorii schimbării, spune că nu are date comparative, 

dar că „unui program trebuie să-i laşi un pic de timp să performeze”; rugată să 

estimeze care ar fi perioada minimă necesară pentru o astfel de apreciere, afirmă că o 

e nevoie de „minimum patru luni” pentru ca evaluarea să fie relevantă.   

 
 
Dorin Muntean, producător executiv Direcţia Ştiri 
 
 Susţine că nu-şi mai aduce aminte cum s-a ajuns la decizia convocării unei şedinţe cu 

reporterii şi responsabilii editoriali legată de incidentul de la inaugurarea Spitalului 

Foişor, dar spune că „în 99% din cazuri” informaţiile despre problemele apărute la 

filmare provin chiar de la “oamenii care merg pe teren”; la insistenţele comisiei, afirmă 

că e vorba de “un domeniu unde lumea e foarte atentă la ce se transmite şi cum se 

transmite” şi că „de-a lungul timpului ne-au venit pe acel domeniu tot felul de 

semnale” de nemulţumire, însoţite de invocarea „dreptului la replică” sau de solicitarea 

publicării unor precizări suplimentare. 

 Întrebat de comisie, spune că nu-şi aminteşte dacă la acea vreme a avut o discuţie 

legată de subiect cu Preşedintele-Director General, dar subliniază că niciunul din 

responsabilii de la Ştiri nu a informat-o pe dna Doina Gradea despre incidentul de la 

filmarea respectivă. 

 Afirmă că el a avut de la început obiecţii legate de relizarea subiectului monumentelor 

finanţate de Primăria Capitalei propus de dl Dragoş Porojnicu, considerându-l 

„subiectiv”; la observaţia comisiei că editorul de serviciu din ziua precedentă îşi dăduse 

acordul pentru obţinerea poziţiei dnei Gabriela Firea faţă de tema în discuţie, spune că, 

din punctul său de vedere, consemnarea declaraţiei respective nu era suficientă pentru 

validarea materialului, motiv pentru care a şi „oprit subiectul”. 

 Rugat să clarifice dacă decizia de a nu mai fi finalizat subiectul i-a aparţinut, susţine că 

„s-a hotărât oprirea lui în sensul în care nu era un subiect care se putea definitiva în 

ziua aia, având în vedere capacităţile” de la Ştiri şi că nu i s-a părut „un subiect 

neapărat de dezbătut într-un jurnal”, ci poate „de emisiune”. 



 

 
 

 15  42 
  

 

 

 Întrebat dacă în şedinţa respectivă s-a comunicat explicit că subiectul nu se mai 

realizează, spune că reporterul „n-a insistat” pentru a continua materialul şi că există 

astfel de situaţii în care unele subiecte „rămân în aer”, putând fi ulterior dezvoltate şi 

finalizate sau abandonate definitiv. 

 Întrebat dacă a vizionat materialul brut de la filmare pentru a verifica dacă se confirmă 

afirmaţiile dnei Gradea privind repetarea de patru ori a întrebării adresate Primarului 

General de către jurnalista Ema Schweninger, spune că nu a făcut acest lucru pentru că 

nu şi-a propus să facă „nicio analiză asupra acelui incident” care n-ar fi existat „pentru 

public” dacă nu ar fi fost menţionat în înregistrările dlui Dragoş Pătraru; la observaţia 

comisiei că, înainte de apariţia în public a criticilor dnei Gradea, a existat admonestarea 

severă, în public, a jurnalistei TVR de către dna Gabriela Firea, subliniază că a apreciat-

o şi o apreciază în mod deosebit pe dna Schweninger şi că întreaga conducere a 

Direcţiei Ştiri îi acordă tot sprijinul. 

 În context, apreciază ca “mulţumitor” felul în care Preşedintele-Director General i-a 

caracterizat pe jurnaliştii de la Ştiri  în convorbirea înregistrată de dl Dragoş Pătraru; 

adaugă că, mai mult de faptul că l-a „jignit cineva”, a fost „şocat” de acuzaţiile dlui 

Pătraru că asupra conducerii de la Ştiri se fac presiuni şi se „dau telefoane”. 

 Referitor la episodul în care jurnalistul Ionuţ Gheorghe a solicitat în scris poziţia 

Comisiei Europene faţă de proiectul de modificare a legilor justiţiei din România, spune 

că l-a “certat” pe reporter pentru că “a angajat instituţia” fără să anunţe niciunul dintre 

şefii ierarhici şi a acţionat în afara domeniului alocat într-o zi liberă, “neştiind ce se face 

la serviciu”. 

 La observaţia comisiei că jurnalistul a transmis cu promptitudine către redacţie 

răspunsul primit de la Comisia Europeană, susţine că informaţia a fost transmisă direct 

la site-ul ştirilor, fără ştirea editorului de serviciu.  

 La observaţia comisiei că ştirea respectivă a fost preluată de o mare parte a presei din 

România, admite că jurnalistul “a făcut un lucru bun”, dar insistă că acesta ar fi trebuit 

să informeze în prealabil editorul de serviciu, care „99% îi zicea «bravo că mă scapi de 

ceva de pe cap»”. 

 Întrebat dacă, pe lângă reproşurile aduse reporterului, l-a felicitat pe  acesta pentru o 

iniţiativă care a dus la citarea TVR într-un context profesional, evită un răspuns direct, 

subliniind doar că îşi felicită subalternii “de fiecare dată când fac lucruri bune”. 



 

 
 

 16  42 
  

 

 

 Afirmă că în ziua respectivă Preşedintele-Director General se afla „din întâmplare” în 

biroul conducerii Ştirilor, unde ar fi văzut “pe ecran” ştirea cu răspunsul C.E. la 

solicitarea TVR; rugat să fie mai precis, spune că nu îşi aminteşte cu exactitate dacă 

dna Gradea a remarcat ştirea pe site-ul stiripesurse.ro, pe stiri.tvr.ro sau în Jurnalul de 

la ora 14.00 de pe TVR 1. 

 La observaţia comisiei că, potrivit dialogului înregistrat cu dl Pătraru din aceeaşi zi, dna 

Doina Gradea se plângea că ştirea ar fi apărut pe stipesurse.ro  înainte de a fi difuzată 

de TVR, spune că se abţine să comenteze afirmaţiile dnei Gradea pentru că „multe sunt 

«telefoane fără fir»”. 

 Spune că, după ce a văzut răspunsul Comisiei Europene, Preşedintele-Director General 

ar fi întrebat „cine a făcut ştirea?” şi că, după ce ar fi informat-o că este vorba de 

reporterul Ionuţ Gheorghe şi că acesta are o zi liberă, ar fi comentat „Păi cum, el în ziua 

liberă face aşa ceva?!”; întrebat dacă dna Gradea s-a arătat nemulţumită de apariţia 

ştirii respective, afirmă că „era supărată”, dar nu ştie dacă motivul nemulţumirii era 

legat de faptul că ştirea era „despre Comisia Europeană şi legile justiţiei” sau despre 

felul în care a apărut informaţia respectivă. 

 Arată că dna Doina Gradea i-a cerut să i-l dea la telefon pe dl Ionuţ Gheorghe şi că, în 

convorbirea care a urmat, Preşedintele-Director General i-ar fi reproşat jurnalistului că 

a trimis solicitarea „în ziua liberă, fără să ştie nimeni”; precizează că, în prealabil, a 

informat-o pe dna Gradea că l-a „certat” personal pe reporter din acelaşi motiv. 

 În legătură cu momentul conferinţei de presă comune susţinute la Bruxelles de 

Preşedintele Comisiei Europene şi prim-ministrul României spune că i-a reproşat 

jurnalistului Ionuţ Gheorghe că nu le-a adresat celor doi oficiali nicio întrebare, în 

condiţiile în care TVR, ca instituţie publică, trebuie să aibă această „capacitate”; susţine 

că şi-a păstrat această opinie şi după ce a ascultat justificările reporterului şi că, 

indiferent de recomandările purtătorului de cuvânt al Guvernului, „el avea o întrebare 

de pus”. 

 Întrebat dacă nemulţumirea faţă de prestaţia de la Bruxelles a reporterului a condus la 

desemnarea unui al doilea responsabil pe domeniul guvernamental, susţine că măsura 

a avut în vedere faptul că dl Ionuţ Gheorghe i-a spus „în ultimele luni” că „relaţia lui în 

Guvern s-a stricat”, că „nu mai are aceleaşi surse” şi că „nu se mai simte confortabil”; 



 

 
 

 17  42 
  

nu comentează observaţia comisiei că argumentele invocate diferă radical de 

declaraţiile făcute de reporter în cursul audierii. 

 Referitor la înlocuirea emisiunii Ora de ştiri cu un jurnal de noapte cu durata redusă 

programat mai târziu, spune că măsura a fost luată la propunerea directorului TVR 1, 

care „a spus că vrea să încerce pe acel tronson nişte documentare foarte bune care să 

crească audienţa”; subliniază că reprezentanţii Direcţiei Ştiri nu au fost de acord cu 

această modificare, aşa cum s-au opus şi intenţiei iniţiale de a fi eliminate din grilă a 

emisiunile Cooltura şi Lumea azi. 

 Consideră că „la un moment dat cineva trebuie să tragă linie şi să se vadă dacă a fost o 

decizie bună sau rea”; observă însă că de-a lungul timpului decizii similare luate în TVR 

nu au fost însoţite „niciodată” de o evaluare obiectivă a eficienţei şi performanţei. 

 
Eduard Dârvariu, director TVR 1 
 
 Începe prin a prezenta scuze pentru „limbajul” pe care l-a folosit la adresa membrilor 

Comisiei de etică şi arbitraj în convorbirea înregistrată de dl Dragoş Pătraru, dar 

precizează că îşi menţine “în mare parte”conţinutul comentariilor sale făcute publice.  

 Subliniază că dialogul respectiv a „a fost o discuţie privată ca între doi prieteni”, aşa cum 

privea la acea vremea relaţia sa cu realizatorul emisiunii Starea naţiei. 

 Consideră că înregistrarea convorbirilor şi publicarea unor fragmente face parte dintr-o 

„întreagă campanie” dusă împotriva sa; întrebat de ce crede că este ţinta unei campanii, 

răspunde că „este o campanie împotriva PDG-ului, care m-a adus şi pe mine aici”, care 

se răsfrânge „automat” asupra sa. 

 Rugat să explice în ce fel membrii Comisiei de etică ar fi „distrus instituţia” televiziunii 

publice, aşa cum acuză într-una din discuţiile cu dl Pătraru, susţine că referirea sa nu a 

fost la adresa comisiei şi spune că regretă dacă „s-a înţeles altceva”; adaugă că a 

menţionat Comisia de etică în sensul în care aceasta „nu are nicio abilitate” să ia „nicio 

măsură”, deşi are un rol „destul de mare”, ceea ce pentru el este „frustrant”. 

 Ulterior, în cadrul audierii, i se prezintă întregul fragment din înregistrarea pusă la 

dispoziţia comisiei de dl Pătraru, care conţine referiri la membrii Comisiei de etică, 

neincluse în montajul publicat în data de 3 mai: 

„Este o instituţie de idioţi. Eu aş da afară… Cum, mă, m-au chemat pe mine la 
Comisia de etică că a dat Cristache interviu cu Ghiţă?! Şi erau adunaţi acolo şase  
 



 

 
 

 18  42 
  

tâmpiţi şi mă întreabă: «Ştiai?» «Da.» «Păi cum ştiai?» «Păi m-a sunat Cristache 
că-l dă.» «Şi tu ce-ai zis?» «Păi mă amestec eu în conţinutul lui Cristache?» «Păi 
şi ţi se pare normal?» «Da, şi eu l-aş fi dat.»  Dialog cu Comisia de etică a TVR. 
«Altfel, e alta problema. Dacă dai un interviu cu Ghiţă mă doare-n p… că dădeau 
alte şase televiziuni! Cum să nu-l dai?» «Da, dar viziunea noastră…» «Mă doare-n 
p… de viziunea voastră! Sunteţi nişte boi care aţi distrus cu toţii televiziunea asta. 
P… mea, toţi! Îi vezi că-şi dau nişte aere… Ba pe aici, Comisia de etică… Auzi, mă, 
fii atent la mine! Şi voi la Comisia de etică ce-aţi făcut până la urmă? Nimic! Şi ţi-ai 
pierdut o oră din viaţă cu noi.»  

 
 Nu neagă veridicitatea citatului de mai sus, dar insistă că nu a acuzat membrii 

comisiei de distrugerea TVR, ci s-a referit la „cei dinainte” despre care i s-a povestit; 

consideră că înregistrările dovedesc că este „o fire deschisă” şi că vorbeşte tot ce-i 

„trece prin cap“, dar subliniază că este capabil să-şi ceară scuze atunci când greşeşte. 

 La observaţia că, dincolo de forma exprimării, descrierea pe care o face audierii sale 

în cazul difuzării interviului cu dl Sebastian Ghiţă este incorectă pe fond, de vreme ce 

ignoră sau chiar contrazice unele dintre propriile sale declaraţii făcute la acea vreme 

în faţa comisiei, spune că părerile sale nu sunt „valabile universal” şi că, atunci când 

greşeşte, îşi cere scuze şi „învaţă”.      

 În legătură cu unele dintre afirmaţiile sale înregistrate, interpretate de dl Dragoş 

Pătraru ca fiind dovezi ale implicării dnei Doina Gradea în deciziile editoriale din TVR 

(„eu oricum trebuie să-i spun Doinei (Gradea) totul”, “…care mai e rolul meu aici?”), 

este de părere că Preşedintele-Director General are ultimul cuvânt pentru că „orice 

buget este semnat de PDG, ceea ce este normal, că este ordonator de credite”. 

 Dă ca exemplu al limitelor puterii sale de decizie încercarea de a readapta grila TVR 1 la 

profilul unui canal generalist, propunere respinsă în Comitetul director după ce 

directorul TVR1 de atunci, dl Raico Cornea, s-a dezis de propriul proiect. 

 Referitor la schimbarea responsabililor emisiunii Viaţa satului  în plin sezon şi în afara 

cadrului procedural intern – situaţie prezentată de dl Dragoş Pătraru ca exemplu de 

intervenţie editorială motivată politic -, spune că s-a hotărât să desemneze un 

producător coordonator din cauza divergenţelor apărute între producătorii Gabriel 

Gherghescu şi Cosmin Andrei; susţine că schimbarea ar fi dus la o creştere a 

audienţei emisiunii. 

 În context, adaugă că la numirea dlui Viorel Popescu în calitate de coordonator al 

emisiunii a avut în vedere şi un proiect „foarte bun” prezentat de acesta din proprie 

iniţiativă. 



 

 
 

 19  42 
  

 

 Întrebat dacă referirile sale întregistrate la presupusul „nepot al Patriarhului” nu 

ridică suspiciuni legate de criteriul după care l-a numit intempestiv pe acesta în 

funcţia de producător al emisiunii Universul credinţei, spune că decizia sa a venit ca 

urmare a dorinţei exprimate de fostul producător de a renunţa la această calitate, ca 

şi a intenţiei de a-i încredinţa acestuia realizarea unui nou proiect; susţine că în 

convorbirea cu dl Pătraru l-a descris pe jurnalistul respectiv ca fiind „nepotul 

Patriarhului” pentru că avea această informaţie de la colegii din televiziune, fără să 

ştie dacă este reală. 

 Îşi asumă propunerea de înlocuire a emisiunii Ora de ştiri cu un jurnal de noapte cu 

durata redusă, argumentând că „nu există televiziune cu două tipuri de programe de 

ştiri” şi că „toate trebuiau să se cheme Telejurnal”; în legătură cu decalarea emisiunii 

de la ora 23.30 la 24.00 şi înjumătăţirea duratei acesteia, susţine că, din experienţa sa, 

„ştirile încep la fix” şi că în intenţia sa se afla şi reducerea duratei emisiunii România 9 

, concomitent cu mutarea emisiunii Starea naţiei  la ora 22.00, în aşa fel încât să 

rezulte un slot  de o oră, disponibil pentru alte emisiuni. 

 Neagă că schimbările legate de Ora de ştiri ar fi afectat audienţa TVR 1 şi susţine că 

documentarul introdus pe intervalul 23.30 – 24.00 are o performanţă comparabilă cu 

emisiunea informativă pe care a înlocuit-o. 

 Referitor la reducerea duratei emisiunii Cooltura – decizie care a stârnit critici în spaţiul 

public -, afirmă că, iniţial, a dorit să fie scoasă „de tot”, pentru că, din punctul său de 

vedere, „o emisiune de cultură nu trebuie făcută la o masă”. 

 Ţine să sublinieze că nu l-a „sunat nimeni legat de o emisiune”, că nu a fost „adus” în 

TVR de niciun partid politic şi că nu-şi doreşte decât să-şi facă meseria de jurnalist.  

 

Gabriel Gherghescu, producător Viaţa satului 
 
 Rugat să comenteze afirmaţiile jurnalistului Dragoş Pătraru, potrivit cărora 

conducerea TVR ar fi exercitat presiuni asupra echipei editoriale a emisiunii Viaţa 

satului, spune că, din punctul său de vedere, există „o intervenţie asupra emisiunii”, 

manifestată iniţial doar „administrativ” prin impunerea unui „producător 

coordonator”, funcţie care nu există în nomenclatorul din TVR; apreciază că măsura 

este nejustificată, în condiţiile în care „emisiunea are cele mai bune rezultate de 

audienţă şi financiare” din grila TVR 1. 



 

 
 

 20  42 
  

 Susţine că aflase anterior din surse credibile că „se va întâmpla ceva la emisiune”, 

motiv pentru care a avut o discuţie pe acest subiect cu directorul TVR 1, în biroul 

acestuia; afirmă că dl Eduard Dârvariu i-ar fi confirmat temerile, avertizându-l că „s-a 

dat un telefon de «sus»” pentru a fi înlocuit ca responsabil al emisiunii, fără să 

precizeze sursa intervenţiei. 

 Afirmă că, în aceeaşi discuţie, dl Dârvariu i-ar fi făcut recomandarea „vezi şi tu ce faci” şi 

că, la observaţia sa că rezultatele bune ale emisiunii ar fi trebuit să-l protejeze de “astfel 

de intervenţii”, i-ar fi replicat că „ehe, nu e întotdeauna aşa, viaţa nu e chiar aşa”. 

 Adaugă că, în aceeaşi întâlnire, directorul TVR 1 i-ar fi spus că aşteaptă să-i parvină de 

la Departamentul Resurse Umane numirea dlui Viorel Popescu ca producător la Viaţa 

satului şi că, întrebându-l în legătură cu fundamentarea unei asemenea decizii, dl 

Eduard Dârvariu i-ar fi răspuns: „Nu ştiu, n-am ce să fac, totul stă în mâna Doinei 

Gradea. Ea hotărăşte”. Spune că, în context, l-a întrebat pe directorul TVR 1 dacă este 

cazul să meargă la Preşedintele-Director General pentru explicaţii şi că acesta l-ar fi 

asigurat că nu e nevoie, pentru că va rezolva problema personal.  

 Precizează că pe data de 5 aprilie a.c. a fost înştiinţat prin e-mail de dl Darvariu de 

numirea dlui Viorel Popescu ca „producător coordonator” al emisiunii Viaţa satului, 

mesaj a cărui copie o pune la dispoziţia comisiei. 

 Spune că în 16 aprilie a.c. a solicitat în scris directorului TVR 1 şi şefului 

Departamentului Resurse Umane să vină cu lămuriri legate de relaţiile „instituţionale, 

financiare, editoriale şi administrative” pe care el şi producătorul Cosmin Andrei le au 

cu coordonatorul proaspăt numit; pune la dispoziţia comisiei o copie a e-mailului pe 

care l-a trimis, cu precizarea că în cele 30 de zile trecute de la expedierea acestuia nu 

a primit niciun răspuns. 

 Afirmă că, în lipsa precizărilor solicitate menţionate mai sus şi în condiţiile în care a 

continuat să-şi exercite atribuţiile legitime de responsabil „editorial şi financiar” al 

emisiunii consemnate în fişa postului şi Convenţia de producţie, a constatat că 

sumarele de emisiune pe care le stabileşte îi sunt modificate cu regularitate de dl 

Popescu, care elimină unele subiecte şi introduce altele noi. 

 La observaţia comisiei că, potrivit explicaţiilor directorului TVR 1, numirea unui 

producător coordonator la Viaţa satului ar fi fost determinată de existenţa unor 

disensiuni între producătorii de drept ai emisiunii, admite că a avut câteva „discuţii mai 

ascuţite” cu producătorul Cosmin Andrei, căruia i-a reproşat lipsa de activitate; 

consideră însă că argumentul invocat de dl Dârvariu este unul „firav” şi subliniază că 

nu a existat nicio încercare a acestuia de a verifica şi clarifica natura controverselor pe 



 

 
 

 21  42 
  

care le-a avut cu colegul său, ceea ce arată că „starea de tensiune” a fost folosită ca 

pretext. 

 Susţine că primise informaţia că „un anume ministru din guvern s-a plâns de la 

începutul anului” că apare „de prea multe ori la televizor” ca moderator la Viaţa 

satului,  că „pune prea multe întrebări”şi că este „agresiv cu invitaţii”, inclusiv cu 

domnia sa; afirmă că a primit acelaşi reproş şi de la directorul TVR 1, care l-ar fi 

avertizat că „trebuie să facem o schimbare, că tu apari de prea multe ori la televizor”. 

 Ca răspuns la criticile citate mai sus, observă că “o emisiune se stabilizează în grilă şi 

prin figura jurnalistului care apare” şi că programul Viaţa satului  difuzeză într-un an 

cel mult  “şase-şapte“ ediţii cu interviuri live  la care participă “persoane de decizie 

din minister sau din alte instituţii importante pentru telespectatori”. 

 În legătură cu afirmaţia directorului TVR 1 că în luarea deciziei de a-l numi pe dl Viorel 

Popescu ca producător coordonator la Viaţa satului  ar fi ţinut cont şi de „proiectul 

foarte bun” prezentat de acesta, observă că, potrivit procedurilor, „când se vrea 

modificarea unei emisiuni, se face un anunţ public pentru proiecte, se acordă timp şi 

se jurizează de către o comisie”, ceea ce nu s-a întâmplat. Susţine că în dicuţia avută 

cu dl Dârvariu acesta i-ar fi spus că “a primit un proiect” de la dl Viorel Popescu şi că 

i-a arătat o foaie de hârtie comentând nemulţumit „cum să prezinţi aşa ceva ca un 

proiect de emisiune?!” 

 Întrebat dacă numirea unui coordonator a adus schimbări semnificative din punct de 

vedere editorial, menţionează introducerea unei rubrici dedicate “oamenilor politici 

care gestionează legislativ şi executiv domeniul agriculturii” şi solicitarea promovării 

mai insistente a instituţiilor specializate, inclusiv prin relatarea conferinţelor de presă; 

spune că această abordare editorială, pe care o consideră o întoarcere în trecut de 

genul „radio cu poze”, îi confirmă informaţiile aflate anterior despre „o nemulţumire 

că anumiţi oameni din domeniul agriculturii nu sunt daţi la televizor” sau sunt 

prezentaţi prea puţin. 

 Respinge afirmaţia făcută de directorul TVR 1 în faţa comisiei, potrivit căreia rating-ul  

emisiunii a crescut substanţial după numirea unui producător coordonator, şi spune că 

va pune la dispoziţia comisiei datele comparative de audienţă reale.  

 Întrebat dacă noul responsabil editorial a cerut diminuarea ponderii materialelor critice 

în emisiune, spune că nu a existat o „precizare directă în acest sens”, dar povesteşte în 

context că unul dintre colegii săi a fost mustrat într-o şedinţă de redacţie de 

producătorul coordonator pentru că într-un reportaj a criticat întârzierea cu care o 



 

 
 

 22  42 
  

filială a unei instituţii de stat răspunde cetăţenilor folosind formularea “probabil că 

această instituţie l-a reangajat pe Sfântu’ Aşteaptă”. 

 Susţine că aflase „din anturajul extrem de apropiat” al ministrului Agriculturii că în 

discuţiile „la nivel foarte înalt” despre schimbarea sa din poziţia de producător al 

emisiunii ar fi fost etichetat ca fiind „un PDL-ist vechi”, ceea ce l-a determinat ca, după 

ultimul interviu realizat în direct cu ministrul de resort, să-i precizeze acestuia că nu 

este “nici PDL-ist vechi, nici PSD-ist vechi”. Subliniază că singura replică a dlui Petre 

Daea a fost “Hai, dom’ne, ne luăm noi din asta?”  

 Afirmă că, după ce într-o discuţie recentă i-a relatat Preşedintelui-Director General 

atât episodul de mai sus, cât şi alte aspecte legate de înlocuirea sa ca responsabil 

editorial al emisiunii Viaţa satului, dna Gradea – care anterior îl felicitase în două 

rânduri pentru rezultatele emisiunii – l-a asigurat că îl apreciază foarte mult, că nu are 

ce să îi reproşeze profesional şi că numirea unui producător coordonator este „o 

chestie pur administrativă”. 

 Spune că, în aceeaşi conversaţie, a contrazis-o pe dna Doina Gradea, dându-i ca 

exemplu blocarea de către dl Viorel Popescu a propunerii sale înaintate Comitetului 

director de încheiere a unui parteneriat avantajos financiar cu „cea mai bună revistă şi 

cel mai bun site de agricultură din România”; afirmă că dna Gradea i-ar fi cerut să o 

anunţe „oricând se întâmplă aşa ceva, că nu trebuie să facă asta.” 

 
Notă:  Având în vedere noutatea, importanţa şi gravitatea referirilor dlui Gabriel 
Gherghescu la o presupusă convorbire purtată cu directorul TVR 1, Comisia de etică şi 
arbitraj i-a adresat dlui Eduard Dârvariu invitaţia de a participa la o nouă întâlnire în care să 
fie lămurite aceste aspecte. Directorul TVR 1 a declinat invitaţia, precizând că a declarat în 
faţa comisiei tot ceea ce avea de spus în privinţa schimbării responsabilului editorial al 
emisiunii Viaţa satului.  

 

Raico Cornea, membru în Consiliul de administraţie al TVR 
 
 Rugat să comenteze afirmaţiile dlui Dragoş Pătraru, potrivit cărora ar fi condiţionat 

acordarea sprijinului său Preşedintelui Consiliului de Administraţie de majorarea 

salariului soţiei angajate la TVR Timişoara, neagă categoric, susţinând că soţia sa nu a 

avut o mărire „de multă vreme” şi că acest lucru „se poate verifica cu uşurinţă”; nu 

comentează observaţia comisiei că afirmaţia dlui Pătraru nu se referea la mandatul 

actualului Consiliu, instalat în martie 2018. 

 



 

 
 

 23  42 
  

 
Doina Gradea, Preşedinte-Director General, însoţită de consilierul Alexandru Dumitrescu 
 
 Subliniază că înregistrările unor „discuţii private” au fost realizate fără consimţământul 

său şi că în consecinţă sunt “ilegale”, motiv pentru care se va adresa justiţiei. 

 Este de acord că, nefiind o instanţă de judecată, Comisia de etică nu are căderea să se 

pronunţe asupra legitimităţii demersului dlui Pătraru, care a invocat „interesul public”, 

ca şi cu faptul că apariţia în spaţiul public a unor discuţii care conţin referiri la salariaţi 

ai TVR justifică o analiză din partea comisiei. 

 Neagă categoric acuzaţiile dlui Pătraru potrivit cărora unele dintre afirmaţiile sale 

înregistrate reprezintă dovada unor „imixtiuni editoriale”; spune că au existat „câteva 

episoade la care a fost prezentă” şi „unde colegii care conduc Ştirile erau extrem de 

nemulţumiţi de nişte situaţii”. 

 Întrebată cum a aflat că reporterul TVR Ema Schweninger i-ar fi adresat „de patru ori” 

primarului Capitalei o întrebare despre finaţarea unor monumente, aşa cum a susţinut 

în dialogul cu dl Dragoş Pătraru, spune că a văzut momentul respectiv „pe post”, 

probabil „la Realitatea TV”; afirmă că, personal, nu a fost „supărată” pentru conţinutul 

întrebării respective, dar că i s-a părut „anormal, ca om”, fiind vorba de inaugurarea 

unui spital.  

 La observaţia comisiei că responsabilii Direcţiei Ştiri audiaţi nu îşi amintesc cum s-a 

ajuns ca, imediat după filmare, să-i convoace la o şedinţă lămuritoare pe jurnaliştii care 

au propus şi adresat întrebarea controversată, spune că, personal, nu a avut nicio 

implicare în iniţierea şedinţei respective. 

 În legătură cu referirea jignitoare la adresa dnei Ema Schweninger din convorbirea 

înregistrată cu dl Dragoş Pătraru („o tipă cu cap ca de porc pe care nu poţi s-o scoţi pe 

sticlă”) , spune că îi va cere iertare jurnalistei; adaugă că nu se consideră o persoană 

“perfectă”, şi că va “merge mai departe cu lecţia de viaţă” pe care şi-a „luat-o”. 

 Referitor la caracterizarea ca hateri  a jurnaliştilor de la Ştirile TVR,  îşi menţine opinia 

că aceştia au obiceiul de a critica orice partid ajuns la guvernare; nu comentează 

observaţia comisiei că jurnaliştii chestionaţi au declarat în cursul audierilor că 

reproşurile P.D.G. îi fac să se simtă mândri din punct de vedere profesional. 

 Confirmă că, aflată în biroul conducerii Ştirilor, a vorbit la telefonul producătorului 

executiv  Dorin Muntean cu reporterul Ionuţ Gheorghe imediat după ce a văzut că acesta 

adresase Comisiei Europene solicitarea unui punct de vedere privind modificarea 

legilor justiţiei din România; susţine că a făcut acest lucru pentru că a fost „extrem de 



 

 
 

 24  42 
  

şocată” de faptul că niciunul dintre şefii de la Ştiri  nu fusese în prealabil înştiinţat de 

intenţia jurnalistului. 

 Afirmă că, în convorbirea foarte scurtă pe care au avut-o, l-ar fi întrebat pe reporter 

„Ce-i cu tine, ce ţi s-a întâmplat, ce te-a apucat? Oamenii ăştia sunt extrem de 

afectaţi!”, după care producătorul executiv a avut în pezenţa sa o „discuţie foarte dură 

(…) pe bună dreptate” cu dl Ionuţ Gheorghe. 

 Neagă afirmaţia reporterului că în discuţia telefonică i-ar fi reproşat acestuia citarea în 

premieră a TVR ca sursă a unei informaţii, fiind de părere că dl Ionuţ Gheorghe 

confundă spusele sale cu criticile primite din partea producătorului executiv; susţine că 

în dialogul cu jurnalistul şi-a arătat nedumerirea că acesta a adresat o solicitare C.E. în 

ziua lui liberă şi îşi aminteşte că „primul lucru” pe care i l-a spus dl Ionuţ Gheorghe a 

fost că „îşi asumă” tot ceea ce a făcut.   

 Întrebată dacă publicarea ştirii respective de către TVR nu poate fi interpretată ca o 

confirmare implicită a calităţii  informaţiei obţinute, insistă că şefii editoriali erau 

„extrem de supăraţi” şi că, personal, a fost „uimită că nimeni nu ştia“ de solicitarea 

reporterului. 

 Consilierul Adrian Dumitrescu consideră că, prin solicitarea adresată Comisiei 

Europene, jurnalistul „angajează TVR-ul”, nerespectând „un formalism” care trebuie 

urmărit atunci „când te adresezi şi te manifeşti ca angajat al SRTv cu o altă instituţie 

europeană”; i se explică faptul  că, potrivit copiei solicitării puse la dispoziţia comisiei de 

dl Ionuţ Gheorghe, aceasta se încadrează în practica jurnalistică consacrată de obţinere 

de informaţii de larg interes de la orice instituţie publică, informaţii care pot sau nu să 

se transforme într-o ştire a cărei difuzare angajează instituţia de presă în care 

activează ziaristul. 

 În context, comisia remarcă incorectitudea analogiei făcute de Preşedintele-Director 

General în dialogul înregistrat de dl Pătraru între demersul dlui Ionuţ Gheorghe şi cazul 

jurnalistului Lucian Mândruţă, pe care susţine că în 2000 l-a „dat afară” de la Pro TV “fix 

pe chestii de-astea”: în vreme ce mesajul personal pe care dl Mândruţă i  l-a adresat în 

plină campanie electorală muzicianului canadian Bryan Adams era susceptibil de 

partizanat politic, solicitarea profesională a jurnalistului TVR către Comisia Europeană 

este neutră în formă şi justificată în conţinut de interesul public. 

 Rugată să se pronunţe în legătură cu restrângerea atribuţiilor reporterului Ionuţ 

Gheorghe, criticat de şefi pentru că nu a adresat nicio întrebare în conferinţa de presă 

de a Bruxelles, dna Doina Gradea nu crede că este vorba de o „penalizare”, aşa cum a 

interpretat-o jurnalistul, în condiţiile în care acesta „este unul din reporterii foarte buni 



 

 
 

 25  42 
  

(…), foarte apreciat în redacţie”; adaugă totuşi că „este dreptul şefilor de la Ştiri  să ia 

decizii şi stă în atribuţiile lor să o facă”, asumându-şi „consecinţele”. 

 La observaţia comisiei că analiza acestei situaţii nu poate face abstracţie de 

circumstanţele conferinţei de presă descrise de reporterul TVR (permisiunea adresării 

unei singure întrebări din partea întregului grup de ziarişti români, referirea anticipată 

a preşedintelui C.E. la subiectul pe care jurnalistul Ionuţ Gheorghe intenţiona să-l 

abordeze, ridicarea chestiunii legilor justiţiei - în dezacord cu sugestia făcută 

jurnaliştilor de purtătorul de cuvânt al guvernului, dl Nelu Barbu), regretă că nu a fost 

informată despre implicarea oficialului guvernamental în episodul respectiv, cu 

precizarea că „nici nu” ştie cine este purtător de cuvânt al Guvernului României. 

 Confirmă că a avut o discuţie cu dl Gabriel Gherghescu, producător Viaţa satului, în care 

acesta a întrebat-o care sunt nemulţumirile pentru care i-a „numit un şef” la emisiune; 

spune că l-a asigurat că îi apreciază activitatea, amintindu-i că „doar ce” l-a felicitat 

pentru emisiune şi că i-a explicat că decizia nu i-a aparţinut, nefiind în atribuţiile sale şi 

că l-a îndemnat pe jurnalist să-şi „rezolve problemele” pe care a aflat că le are cu 

colegul său producător. 

 Afirmă că, în aceeaşi discuţie, dl Gherghescu ar fi informat-o despre „o discuţie a lui cu 

un domn ministru” care l-ar fi acuzat că este „cam PDL-ist”; spune că la acel moment 

nu a comentat în niciun fel relatarea jurnalistului, dar se întreabă amuzată „cum ar 

putea să fie Gabi Gherghescu PDL-ist, că nu mai există partidul ăsta?” 

 Rugată să comenteze afirmaţiile dlui Gabriel Gherghescu, potrivit cărora ministrul 

menţionat ar fi făcut presiuni asupra conducerii TVR pentru numirea dlui Viorel 

Popescu ca producător coordonator la Viaţa satului, susţine că nu-l cunoaşte pe dl 

Popescu şi că nu are numărul de telefon al ministrului invocat, pe care nu l-a „întâlnit” 

niciodată.   

 Se arată contrariată de afirmaţia dlui Gabriel Gherghescu conform căreia directorul 

TVR 1, dl Eduard Dârvariu, l-ar fi prevenit că iminenta sa înlocuire din poziţia de 

responsabil editorial al emisiunii este consecinţa unei intervenţii politice „de sus”, ca şi 

de faptul că dl Dârvariu i-ar fi explicat jurnalistului că nu poate face nimic pentru că 

„totul stă în mâna Doinei Gradea”.  

 La observaţia comisiei că solicitarea scrisă a dlui Gherghescu de clarificare a 

atribuţiilor, responsabilităţilor şi relaţiilor ierarhice din cadrul echipei emisiunii după 

numirea unui jurnalist într-o funcţie inexistentă în nomenclatorul televiziunii publice 

nu a primit după 30 de zile niciun răspuns din partea directorului TVR 1, spune că  



 

 
 

 26  42 
  

 

„Eduard Dârvariu trebuie să răspundă”; în context, susţine că, după schimbarea 

responsabilului editorial, emisiunea Viaţa satului  „aproape şi-a dublat audienţa”. 

 Rugată să comenteze afirmaţiile directorului TVR 1, consemnate într-una din 

înregistrările dlui Dragoş Pătraru, din care reiese că jurnalistul recent numit în funcţia 

de producător al emisiunii Universul credinţei  şi descris ca fiind „nepotul 

Patriarhului” ar fi obţinut de la “unchiul” său promisiunea ridicării unei biserici de 

lemn în curtea televiziunii, confirmă că există „o discuţie continuă”, reluată inclusiv în 

ultima şedinţă a Comitetul director, privind construirea unei biserici „pentru că mor 

oameni, se îmbolnăvesc şi aşa mai departe“. 

 Se abţine să comenteze observaţia comisiei că, în situaţia în care toate informaţiile 

redate mai sus se dovedesc reale, sunt create premisele unui caz suspect de 

clientelism şi potenţial conflict de interese. 

 La observaţia comisiei că atât limbajul folosit, cât şi conţinutul unora dintre 

comentariile sale critice despre angajaţi sau stări de lucruri din TVR riscă, prin faptul 

că au devenit publice, să afecteze relaţia de încredere şi respect reciproc care ar 

trebui să funcţioneze între angajaţi şi Preşedinte-Director General, se declară „sigură” 

că „fiecare” dintre membrii comisiei a avut exprimări asemănătoare în convorbiri 

private; adaugă că „mintea” sa „nu e făcută să fie  înregistrată” şi că, în ciuda opiniilor 

critice pe care le-a formulat în cadru privat, apreciază oamenii din TVR şi iubeşte 

instituţia. 

 Nu comentează observaţia comisiei că gestul domniei sale şi al dlui Eduard Dârvariu de 

a-i împărtăşi jurnalistului Dragoş Pătraru nemulţumiri şi opinii personale despre 

angajaţi şi activităţi din instituţie denotă o relaţie de încredere şi apropiere cu 

colaboratorul TVR, în contradicţie cu descrierea ulterioară a acestuia ca persoană cu o 

istorie constant  „conflictuală” şi de denigrare a televiziunii publice.  

 În context, dl consilier Adrian Dumitrescu se întreabă care este „proiecţia factuală” a 

„acestor manifestări” ale dnei Gradea, sugerând că exprimările Preşedintelui-Director 

General şi ale directorului TVR 1 sunt simple opinii lipsite de efecte pentru că nu au 

avut niciun fel de consecinţe „faptice” la nivelul angajaţilor. I se atrage atenţia că este 

vorba de  judecăţi de valoare discutabile emise de persoane cu funcţii de conducere, 

ceea ce riscă să pună sub semnul îndoielii obiectivitatea proceselor instituţionale de 

evaluare profesională aflate în sarcina acestora.  

 



 

 
 

 27  42 
  

 
2. Precizări, observaţii şi constatări 
 

Comisia de etică şi arbitraj reiterează poziţia exprimată în cursul audierilor, potrivit 
căreia numai justiţia este în măsură să stabilească dacă demersul dlui Pătraru a încălcat 
dreptul la imagine sau la viaţă privată al persoanelor înregistrate fără consimţământ.  
Comisia  are însă căderea să se pronunţe asupra conţinutului acestor înregistrări din 
perspectiva interesului public  invocat de jurnalist. În acest sens, analiza comisiei s-a 
bazat pe exprimări devenite publice, a căror veridicitate a fost confirmată sau nu a fost 
contrazisă de autorii enunţurilor. 

 
În condiţiile precizate mai sus, după audierea înregistrărilor puse la dispoziţie de dl 

Dragoş Pătraru sau apărute în presă din alte surse neprecizate, analiza punctelor de 

vedere şi declaraţiilor celor implicaţi sintetizate anterior, examinarea unor documente 

publice sau puse la dispoziţia comisiei de persoanele interesate, membrii comisiei au 

constatat  următoarele: 

a) În data de 3 mai a.c. dl Dragoş Pătraru publică pe blogul personal patraru.ro  un 
montaj audio-video în care inserează fragmente din convorbiri purtate în incinta TVR în 
momente diferite cu Preşedintele-Director General, Doina Gradea, şi cu  directorul 
TVR 1, Eduard Dârvariu – înregistrate fără acordul interlocutorilor - , precum şi din 
negocierea prelungirii contractului de licenţă al emisiunii Starea naţiei, înregistrată cu 
acordul părţilor. Majoritatea extraselor audio folosite sunt referiri critice vulgare la 
adresa activităţii profesionale a unor jurnalişti din TVR, exprimate într-un limbaj 
adesea licenţios:  

Doina Gradea: „Stai, mă, să vezi. Băi, şi se duce reportera noastră, care e o tipă 
cu cap de porc, să-mi bag picioarele, că nu poţi să o scoţi pe post. Dar, ok femeia. 
Şi în timp ce lumea se bucura că s-a făcut spitalul ăsta, că-i pentru copii, la 
Foişor, deci l-au refăcut, că-i o investiţie spectaculoasă, asta o întreabă pe Firea: 
cum e cu statuile, nu știu ce, câte statui aţi făcut în Bucureşti? La care Firea zice: 
«O să-ţi răspund, dar stai puţin că avem acum treabă cu spitalul şi ne tragem 
deoparte şi îţi spun cu statuile». «Nu, nu, să ne spuneţi, de faţă cu toată lumea 
aici!» De patru ori! De patru ori! Tot astăzi, ai înţeles? Ce să vezi? Fata ne spune 
că a pus-o EOD-ul de ieri, care i-a zis: «N-ai ce întrebare să pui decât asta. S-o 
întrebi pe Firea, că avem subiect luat de pe Hotnews.» (…) Deci ce merită ăştia? 
Pumni în gură! Pumni în gură! (…) Nu mă bag în conţinutul, în politica editorială! 
Da, când sunt derapaje, sunt nevoită, sunt obligată să fac asta. Dar ăştia merită 
poliţie pe ei, le-am şi spus: trebuia să aduc un şef din afară ca să vă taie! Că nu 
meritaţi altceva decât să fiţi tăiaţi!" (…) Astăzi a fost şi asta, Corina Creţu, la 
Guvern cu Tudose şi au semnat fonduri de 300 de milioane de euro, fonduri 
structurale pentru anul care vine. Şi zic: cum ar fi fost s-o întrebe pe Corina Creţu 
reporterul nostru: «Auzi, dar cum mai stai cu Colin Powell ăla, mai ştii ceva de el? 



 

 
 

 28  42 
  

Eşti ok, îţi mai scrii cu el? Îţi mai trimite e-mail?  Ăştia nu merită nimic! Eu am 
fost şi săptămâna trecută, şi săptămâna asta, astăzi, la toate comisiile la care m-
au chemat: Buget - Finanţe, comisiile de Cultură, la Ministerul Finanţelor. Nu 
vreau să spun de buget, TVR-ul va avea cel mai mare buget pe care l-a avut 
vreodată. Pentru că am pus investiţie prima oară după 10-12 ani… Când are 
investiţii fabuloase în tehnic, tu înţelegi? TVR-ul nu a mai avut niciodată aşa ceva. 
Vreau să spun, ca idee, puteau să nu ne dea! Deci e teribil. Ce să zic? Greu, greu… 
Şi eu mi-am pregătit un mesaj să le mulţumesc, să le spun cum facem noi 
diferenţa faţă de ceilalţi, că suntem…, că scriem istorie, că facem televiziune… Să 
le dau prime… Mă lupt cu alea de la Financiar: «Dă-le prime, că au făcut!»  Au 
făcut, deci chiar merită. Dar te trezeşti că un bou implică instituţia. Şi asta au 
făcut non-stop. Când a fost PNL-ul la guvernare, s-au luat de PNL. Când a fost 
PD la guvernare, s-au luat de PD. Acuma când sunt ăştia, se iau de ăştia. Au o 
ură, aşa… Ies din nişte scorburi, aşa… Ştii? Hateri de profesie. Ei nu sunt 
împotriva unui partid, ei sunt împotrivă de profesie şi atât! (…) Au Statutul 
jurnalistului, sunt enşpe mii de regulamente… Trebuie să-i bagi în comisie de 
disciplină, care-i trimite la Comisia de etică, care… P…a în p…dă, şi uite aşa. 
Scuzaţi franciza! (…)”  Eduard Dârvariu: “Eu oricum trebuie să-i spun Doinei totul, 
că mă ia… În p…a mea… Acuma, că nu ştia nu ştiu ce căcat de emisiune am vrut 
să bag… Una de cooking… Că ea n-a văzut formatul! Dute-n p…a mea, care mai e 
rolul meu aici? (…) Ea (D. Gradea – n.n.) este speriată pentru că a văzut o groază 
de căcaturi care s-au întâmplat aici de-a lungul anilor, şi multe le-am văzut şi 
eu… Bă, au furat ăştia ca-n codru! (…) Băi, nu ştiu… Cred că şi persoanele alea fac 
parte din TVR. Ştii prea bine că jumătate dintre ei sunt fraţi, prieteni, rude. (…)  
P…a mea, când am producători care nici nu ştiu să citească un buget şi nu 
urmăresc audienţele, ce să le zic? Nu pot să le fac nimic, nu pot să-i dau afară, nu 
pot să-i schimb… Adică, în p…a calului, stau toţi moşii şi aşteaptă să iasă pensia, 
în loc să aducem oameni din afară care chiar vor să facă chestii. (…) Bă frate, mă 
chinui să le conving pe femeile alea de fac emisiunea de sănătate să facă ceva 
modern. Şi le-am zis “bă, măcar uitaţi-vă la Oana Cuzino şi vedeţi cum filmează, 
cum încadrează, cum ilustrează. (…) Dă-le în p…a mea! (…) Mă doare-n  p…ă de 
viziunea voastră, sunteţi nişte boi care aţi distrus cu toţii televiziunea asta. P…a 
mea! Toţi! Îi vezi cu nişte aere, bă, pe-aici… Comisia de etică… Auzi, mă, fii atent 
la mine! Şi voi de la Comisia de etică ce-aţi făcut până la urmă? Nimic! Şi ţi-ai 
pierdut o oră din viaţă cu noi! (…) Eu îţi zic care-i problema mea: eu vreau un 
amendament în care tu să nu mai vorbeşti de TVR. Mie mi se pare aiurea ca 
venind într-o casă să zici «bă, asta are geamurile nespălate», chiar dacă sunt 
nespălate. Uită-te cum arată! Că faci parte din TVR, nu eşti… (…)  Dragoş Pătraru: 
“Din punctul meu de vedere, faptul că în Consiliul de administraţie reprezentantul 
Guvernului este un om care în trecut (…) l-a reprezentat pe Gabriel Oprea (…) şi a 
venit la mine personal, şi asta-i o chestie pe care am spus-o şi atunci, şi m-a 
somat să nu mai spun nimic de Gabriel Oprea, eu consider că e de interes public 
ca oamenii să ştie cine este acest personaj din C.A. (…) Cu martori, în biroul 
directorului de canal de la TVR 1, mi-a spus «A zis domnul Gabi Oprea să nu mai 



 

 
 

 29  42 
  

difuzaţi nimic despre el şi dacă difuzaţi, aţi pus-o!» Am fost ameninţat.”  Doina 
Gradea:  “Bine, Dragoş, dar de ce dezgropi morţii acuma? Că asta e de mulţi ani.”  
Dragoş Pătraru:  “Pentru că domnul a revenit în Consiliul de administraţie ca 
reprezentant al Guvernului. Este de interes public ca oamenii să ştie asta. 
Simplu! (…)”  

Comparaţia evident reprobabilă pe care Preşedintele-Director General o face pentru a 
o descrie pe jurnalista TVR prezentă la inaugurarea Spitalului Foişor este completată 
de emiterea de către dna Doina Gradea a unei concluzii cu pretenţie de evaluare 
profesională  („nu poţi să o scoţi pe post”).  

Reproşul dnei Gradea că reportera TVR ar fi fost excesiv de insistentă cu Primarul 
General al Capitalei, repetând „de patru ori” întrebarea legată de finanţarea 
monumentelor, este contrazis de constatarea comisiei după vizionarea imaginilor 
needitate filmate de echipa Ştirilor la eveniment: în condiţiile aglomeraţiei de la locul 
filmării, au existat doar două momente în care jurnalista Ema Schweninger a reuşit să 
i se adreseze clar şi coerent dnei Gabriela Firea. 

Afirmaţia Preşedintelui-Director General privind predispoziţia jurnaliştilor serviciului 
public de televiziune de a critica „non-stop” partidele la putere, fiind „împotrivă de 
profesie”, ignoră realitatea istoricului instituţiei, marcat de acuzaţii publice recurente 
de politizare şi promovare a unui discurs publicistic favorabil puterii sau, în cel mai 
bun caz, necritic faţă de aceasta. În acelaşi timp, sancţiunile primite de-a lungul 
timpului de TVR de la Consiliul Naţional al Audiovizualului, ca şi concluziile formulate 
de Comisia de etică şi arbitraj ca răspuns la sesizările primite dovedesc că majoritatea 
dezechilibrelor jurnalistice constatate au dezavantajat formaţiunile politice de 
opoziţie. 

Preşedintele-Director General face o legătură între reflectarea de către TVR a puterii 
politice şi obţinerea din partea aceleiaşi puteri a unei suplimentări bugetare 
prezentate ca generoase („puteau să nu ne dea”), sugerând că jurnaliştii care critică 
guvernarea sunt nerecunoscători şi „nu merită nimic”. 

b) Apariţia în presă a materialului de mai sus a fost urmată, în aceeaşi zi, de publicarea 
unei Scrisori deschise în care zeci de jurnalişti ai Direcţia Ştiri au condamnat 
afirmaţiile jignitoare şi limbajul conducătorilor TVR la adresa unor angajaţi ai 
serviciului public: 

„Noi, jurnaliştii Direcţiei Ştiri a TVR, suntem consternaţi şi indignaţi de limbajul folosit 
de preşedintele-director general Doina Gradea la adresa unui reporter şi a redacţiei în 
general. Îi solicităm doamnei PDG să îi ceară scuze colegei noastre, un jurnalist onest 
şi profesionist, care a acţionat în interesul public. În acelaşi timp, ne declarăm 
îngrijoraţi de dispreţul pe care doamna Doina Gradea şi domnul Eduard Dârvariu îl 
arată faţă de principiile şi misiunea televiziunii publice şi faţă de cei care încearcă să le 
respecte şi să le pună în practică,      într-un peisaj mediatic tot mai dificil şi lipsit de 



 

 
 

 30  42 
  

reguli. O asigurăm pe doamna Doina Gradea că nu suntem «hateri de profesie», 
încercăm doar să ne facem meseria şi să respectăm publicul, deşi de cele mai multe 
ori nu este deloc uşor. De Ziua Libertăţii de Expresie, dar nu numai, ne asigurăm 
telespectatorii că vom continua să respectăm regulile profesiei, misiunea TVR şi 
interesul public şi nu ne vom lăsa intimidaţi.” 

De remarcat că pe lista semnatarilor scrisorii deschise nu se regăseşte numele 
niciunuia dintre jurnaliştii cu funcţie de conducere din Direcţia Ştiri, în condiţiile în 
care criticile formulate de Preşedintele-Director General par să vizeze şi 
managementul Ştirilor TVR („trebuia să aduc un şef din afară ca să vă taie”). 

c) Tot în 3 mai, principalele partide din opoziţia parlamentară (PNL, USR) solicită demisia 
Preşedintelui-Director General al TVR, criticând conducerea serviciului public de 
televiziune pentru  „limbajul obscen”, „presiunile editoriale” şi acţiunile de „intimidare 
a jurnaliştilor”. În aceeaşi zi, rugat de ziarişti să comenteze faptul că dna Gradea a 
numit o jurnalistă „cap de porc”, preşedintele PSD şi al Camerei Deputaţilor, dl Liviu 
Dragnea, declară că P.D.G. al TVR „nu are nici un fel de susţinere, dacă e aşa”. 

d) În ziua de 4 mai, Preşedintele-Director General postează pe site-ul intern al TVR o 
Declaraţie  în care afirmă că înregistrarea conversaţiilor sale „private, unele purtate 
telefonic” în timp ce se „afla singură în birou”, este „o acţiune nelegală”. Fără să nege 
veridicitatea fragmentelor redate de dl Dragoş Pătraru, dna Doina Gradea susţine că, 
prin „trunchierea şi montarea înregistrărilor”, au fost omise deliberat pasajele care 
conţineau „ameninţările” proferate de jurnalist la adresa sa ca parte a unei campanii 
„de defăimare” începută de acesta cu şapte luni în urmă, odată cu schimbarea 
conducerii TVR.                

În acelaşi text, dna Gradea se întreabă „ce alte şedinţe şi discuţii cu caracter strategic, 
conţinând poate informaţii cu caracter confidenţial, au fost înregistrate în acelaşi mod”, 
încercând să acrediteze ideea că între subiectele abordate în discuţiile sale „private” cu 
colaboratorul TVR  ar fi fost şi informaţii profesionale nepublice, esenţiale pentru 
activitatea serviciului public de televiziune. 

Documentul citat continuă cu asigurările date de Preşedintele-Director General că, deşi 
are „dreptul de a interveni în politica de ştiri, editorială în general, pentru a asigura 
echilibrul şi echidistanţa” cerute de lege, nu a „dispus scoaterea sau introducerea din 
programe a unor materiale”. 

În încheierea Declaraţiei sale, dna Doina Gradea îşi asumă indirect şi afirmaţiile sale 
înregistrate, considerate ofensatoare atât de către angajaţii TVR vizaţi, ca şi de opinia 
publică,  cu o formulare care induce ideea că noţiunea de insultă  are un caracter 
relativ, dependent de percepţia subiectivă a fiecăruia: 

„În măsura în care a fost lezată demnitatea vreunui coleg, doresc să îl asigur că nu am 
avut nicio clipă intenţia de a-l jigni în vreun fel, drept pentru care înţeleg să îmi cer scuze 
public pentru situaţia creată.”        
             



 

 
 

 31  42 
  

e) Faptul că Preşedintele-Director General pare să regrete mai degrabă interpretarea  
vorbelor sale ca fiind jignitoare, evitând să recunoască explicit că a greşit, este 
confirmat în ziua de 8 mai a.c., când dna Doina Gradea susţine în faţa Comisiei de 
cultură a Camerei Deputaţilor că folosirea expresiei „cap de porc” cu referire la o 
subordonată s-ar înscrie într-o pretinsă „uzanţă a colegilor din media de a-şi atribui 
porecle”. Or, formularea exactă din dialogul înregistrat al şefei TVR cu dl Pătraru arată 
că nu este vorba de simpla pronunţare a unui supranume consacrat în comunicarea 
dintre colegi, ci de o descriere batjocoritoare, neasumată în faţa persoanei vizate: 
„reportera noastră, care e o tipă cu cap de porc, să-mi bag picioarele, că nu poţi să o 
scoţi pe post”. 

În acelaşi punct de vedere citit în faţa parlamentarilor, dna Gradea declară că se simte 
„lezată” şi ”crucificată” în urma publicării conversaţiilor cu dl Pătraru şi că i-au fost 
„afectate imaginea, sănătatea, demnitatea şi violată viaţa privată”. 

De observat că, deşi anunţată ca o „audiere”, prezenţa din 8 mai a Preşedintelui-
Director General în faţa comisiei parlamentare nu a fost însoţită de disponibilitatea 
domniei sale de a răspunde la întrebările celor pe care, într-un interviu acordat presei 
în octombrie 2017, îi considera ca fiind „acţionarii” serviciului public de televiziune. 

f) În aceeaşi zi, cu prilejul audierii la Comisia de etică şi arbitraj, dl Dragoş Pătraru pune 
la dispoziţie propriile transcrieri ale convorbirilor pe care le-a înregistrat, gest 
continuat în săptămâna următoare de furnizarea cópiilor fişierelor audio aferente. 

g) În ziua de 11 mai a.c., site-ul de ştiri Hotnews.ro  publică înregistrarea audio prezumtiv 
integrală a dialogului din 18 decembrie 2017 dintre dl Dragoş Pătraru şi dna Doina 
Gradea, identică în conţinut cu materialul furnizat comisiei de jurnalist. Faţă de 
montajul publicat în 3 mai, materialul difuzat contextualizează citatele deja publicate, 
adaugând alte referiri critice şi afirmaţii defăimătoare ale dnei Gradea la adresa unor 
angajaţi sau grupuri profesionale din TVR:   

Doina Gradea:  „A fost atât de bine cu Regele, şi-au muncit oamenii ăştia de au înnebunit, 
au căpiat. Problema e când ţi-e lumea mai dragă fac ăştia câte una!  Ăia de la ştiri Băi 
sunt o haită acolo, să-mi bag p…a dacă n-ar trebui să te duci director la Ştiri. Mă jur! (…)  
Unul care e liber astăzi, în concediu... Şi care este acreditat la Guvern, un băiat senzaţie... 
Deci, fii atent... este în concediu astăzi, stă la căpătâiul mamei, care este bolnavă, la 
10.40 a trimis un e-mail la Comisia Europeană, am citit textul e-mailului... Băi, m-am 
căcat pe mine, mi-aduc aminte pe vremuri când l-am dat afară pe Mândruţă, fix pe 
chestii de astea... Pe Mândruţă! În care spune așa: vreau un punct de vedere al Comisiei 
Europene despre legile justiţiei din ţara mea, sunt jurnalist la televiziunea publică, 
despre cum vi se păr legile justiţiei din țara mea, că să înţeleg care-i mersul ţării mele şi 
am deadline de la şefi până la ora 14. Şi i-a răspuns Comisia Europeană! Fii atent, nu 
apare ştirea pe post, asta s-a întâmplat azi şi preiau stiripesurse care preiau textul 
comunicatului de la Comisia Europeană. Fii atent! Nici n-am stat să citesc. Comisia 
Europeană a dat un răspuns din ăla standard, pe urmă m-am uitat. Nu ştie niciun şef. Fii 
atent! N-a vorbit în şedinţa, măi, el nu era la servici astăzi, niciun șef nu ştie,  nu s-a 
consultat cu şeful de secţie, el n-are nicio treabă cu... El e acreditat la Guvern, deci legile 



 

 
 

 32  42 
  

sunt în Parlament, acolo sunt oameni care sunt reporteri pe Parlament. (…)  Şeful de pe 
politic, Roro nu ştie, şeful EOD-ilor (editor of the day/editorul de serviciu – n.n.) nu ştie, 
producătorul executiv nu ştie, directorul Ştirilor de aici, producătorul general nu ştie, în 
schimb preia stiripesurse. Judecă tu lucrurile! Altă fază...   Dragoş Pătraru:     Păi, stai, ei 
nu au regulament cum să...   Doina Gradea:  Cum să n-aibă? Au Statutul jurnalistului, 
sunt enşpe mii de regulamente, tre’ să îl bagi în comisie de disciplină care-l trimite la 
comisia de etică care... p…a în p…ă şi uite aşa. Scuzaţi franciza!  (…) Asta a fost la două  
jumate când a apărut la stiripesurse citând TVR-ul, care n-avea ştirea. (…)  Deci stai şi te 
gândeşti, mă, merită ăştia sau nu merită. Îl chem pe un operator astăzi. Pe şeful 
operatorilor, spune și Cristache, spune şi toată lumea, că ăia îs beţi, cu capete tăiate şi îl 
chem. Supersindicalist omul, îi zic: «băi băiatule, te-am chemat că eşti şeful lor să 
înţelegi nişte situaţii!» (…) Şi ştii ce? Se uită la mine: «eu nu țin de postul asta de şef.» Îi 
zic: nici nu ţi-l reînnoiesc, nu e niciun fel de problemă. (…) Şi-i zic: «e normal să îşi facă 
turele după cum au la celelalte televiziuni? » (…)  Ce merită ăştia? Pumni în gură! Pumni 
în gură! Iar ăsta ce-a făcut astăzi cu Comisia Europeană, tu nu intrebi odată... Eu 
vreodată m-am implicat, am sunat eu vreodată să spun: «Dragoş, e în neregulă!», sau 
m-am dus eu vreodată la Ştiri? Crezi că le spun ceva vreodată sau lui Cristache să-i zic 
eu vreodată ceva, apropo de invitaţi sau nu ştiu ce? Nu mă bag în conţinutul, în politică 
editorială! Da, când sunt derapaje, sunt nevoită, sunt obligată să fac asta! Dar ăştia 
merită poliţie pe ei! Le-am şi spus: trebuia să aduc un şef din afară, ca să vă taie! Nu 
meritaţi altceva decât să fiţi tăiaţi!” (…) Fratele meu! Cornel Calotă scria ieri sau 
alaltăieri, nu mai ştiu când, cred că ieri, pe Facebook: «sunt mândru de noi ce buni 
suntem, am fost la…» Cine mă, tu? Tu ai făcut ceva? Taci dracu’, adică nu zice nimeni … 
Uită-te, lăudă-i pe oamenii care au făcut, dar stai în p…a mea, că nu faci nimic de luni de 
zile! Eu te-ntreb ce vrei să faci, tu spui «vreau să ies la pensie, mai am un an şi ies la 
pensie. Ok, şi eu mai am 10 ani, hai să mai stau şi eu… Te trezeşti că un bou implică 
instituţia şi asta au făcut non-stop. Ies din nişte scorburi, aşa…  (…)” 

Simpla verificare a momentului publicării pe site-ul stiripesurse.ro a răspunsului dat de 
C.E. solicitării reporterului TVR arată că acesta a fost ulterior postării informaţiei pe 
site-ul stiri.tvr.ro (18 dec., ora 14.00), publicaţia online indicând şi adresa electronică a 
paginii televiziunii publice de unde a preluat conţinutul documentului. Constatarea 
contrazice afirmaţia Preşedintelui-Director General că ştirea în cauză ar fi apărut în 
presă înainte de a fi difuzată de TVR. De altfel, această aserţiune a dnei Doina Gradea a 
fost contrazisă în timpul audierilor atât de directorul, cât şi de producătorul executiv al 
Direcţiei Ştiri.  

Din transcrierea convorbirii reiese convingerea exprimată de dna Doina Gradea că fapta 
jurnalistului care s-a adresat Comisiei Europene fără consultarea şefilor ierarhici este 
deosebit de gravă şi merită sancţionată pentru că ar încalca normele interne.  În 
context, dna Gradea se arată nemulţumită de faptul că în TVR ar exista prea multe 
regulamente şi proceduri complicate care îngreuneză aplicarea de sancţiuni, 
exemplificând cu obligativitatea obţinerii unui aviz (consultativ –n.n.) din partea Comisiei 
de etică şi arbitraj. 

Soluţia întrevăzută de Preşedintele-Director General pentru ocolirea prezumtivelor  
obstacole procedurale interne ar fi numirea unui „şef din afară” care să dea dovadă de 



 

 
 

 33  42 
  

severitate în cazuri similare celui al dlui Ionuţ Gheorghe („ăştia merită poliţie pe ei”) . 
Opinia dnei Gradea intră în contradicţie cu poziţia domniei sale din cadrul audierii, când  
– lăudând calităţile profesionale ale reporterului - a negat că decizia şefilor de a-l 
înlocui pe acesta de pe domeniul guvernamental ar reprezenta o formă de sancţiune 
profesională.      

h) Înregistrarea audio integrală a convorbirii dlui Pătraru cu directorul TVR 1 de la 
începutul lunii aprilie evidenţiază, ca şi extrasele din montajul din 3 mai a.c. (vezi 
punctul a) de mai sus)  şi cel referitor la Comisia de etică şi arbitraj (citat la pag. 17), 
trivialitatea limbajului folosit de dl Eduard Dărvariu în descrierea relaţiilor sau 
contactelor sale profesionale cu unii colegi şi subalterni. Totodată, din convorbire 
transpare preocuparea domniei sale pentru susţinerea politică sau de altă natură de 
care ar beneficia unii angajaţi din TVR, ca şi dezinvoltura cu care şeful TVR 1 îi 
împărtăşeşte unui colaborator extern opinii personale defăimătoare despre colegi, ci şi 
informaţii de serviciu nepublice. 

Dragoş Pătraru (referindu-se la şeful departamentului Comercial al TVR): „Auzi, dar ţie 
ţi-a prezentat ăla vreo situaţie?  Eduard Dârvariu: „Nu, niciuna. Nu a prezentat nici 
Doinei (Gradea). Trebuia să vină cu preţurile, nici pe alea nu le-a dat. E un bou ăla, un 
bou! (…) Intră în CA-ul de miercuri şi el nu are preţurile pe anul acesta. (…) …Au furat 
ăştia ca-n codru!  Dragoş Pătraru: Ce-au furat, mă? Dă alea, hai să le dăm la presă!  
Eduard Dârvariu: Nu ştiu,…p…a mea,…n-ai dovezi palpabile. Dragoş Pătraru: Băi, eu am. 
Eu, pe cât a ciordit (Cristian) Zgabercea am şi încep să le dau. Eduard Dârvariu: Eu cred 
că ciordeşte în continuare. Dragoş Pătraru: Păi ştiu! Asta e problema… Şi mi-e că are şi 
voie de la partid. Eduard Dârvariu: Băi, nu mai are nicio treabă, că m-am interesat şi eu. 
Nu mai are nici un sprijin de la partid. Nici unul! (…) Băi, l-am verificat pe trei căi. (…) O 
ştii pe Marie Jeanne (Ion)?  Ştii cine a fost taică-său?  Îţi dai seama că are nişte relaţii? 
(…) Nu are nici un sprijin, că regizorul (Florin) Costache îi ştie bine, iar cu (Doru) Buşcu 
sunt prieteni buni. Nu are nici un sprijin. (…) În momentul de faţă, dacă rămâne canalul 
cum vrea Zgabercea, ne băgăm p…a în el şi sugem p…a la arici! El vrea în continuare ştiri 
şi actualităţi, ca să-l facă pe TVR 2 de filme şi nu ştiu ce…şi entertainment. De ce? Ştim 
cu toţii! Dar dacă Doina are c…iele la ea şi-l întoarcem pe ăsta generalist, facem sitcom 
fără probleme. (…) Ce să zic? M-am dus cu grila şi… Raico (Cornea) care se bătea cu 
pumnu’ în piept că facem canal generalist şi p…a mea…, a zis ca Zgabercea, că îl ţinem 
aşa. (…) Suntem conştienţi toţi că postul ăsta e politic! Băi, pe de altă parte eu nu i-am 
simţit că s-au băgat (…) Costache a fost omul lui Dragnea şi ştie! Costache, regizor care 
face orice să câştige nişte bani…Nu înseamnă că dacă lucrează pentru ei gândeşte ca ei... 
Mi-a zis: Dragnea n-a sunat-o niciodată pe Doina să-i ceară ceva!  E ea speriată de 
bombe! (…) Deci cel mai mare rău este Zgabercea”. (...)  Dragoş Pătraru: „(…) TVR-ul 
trebuie să aibă şcoala lui de televiziune. Eduard Dârvariu:  Asta ar putea fi o chestie 
mişto! Dacă facem şi asta după ce o să fac biserica… Nu ţi-am povestit cu biserica: 
vorbeam cu Doina într-o zi că, la cât spaţiu e aici şi avem şi două mii şi ceva de oameni, o 
biserică     ne-ar mai lipsi… Şi mă văd cu ăsta de la Universul credinţei, cu Victor (Dochia), 
care este nepotul Patriarhului… Şi Doina îi zice, tot în glumă: «Ia uite ce zice, nu vrei să 
vorbeşti cu unchiul să facă o biserică?»  Se duce ăsta şi vorbeşte cu Patriarhul, care a zis 
«Vă trimit o biserică maramureşeană de-aia mică, din lemn!»” 



 

 
 

 34  42 
  

Anumite exprimări ale directorului TVR 1 transcrise mai sus vin în sprijinul afirmaţiilor 
făcute de dl Dragoş Pătraru în faţa comisiei privind presupusa implicare a dlui Cristian 
Zgabercea în luarea unor decizii editoriale majore în TVR, idee pe care atât dl Eduard 
Dârvariu, cât şi Preşedintele-Director General au dezminţit-o categoric în cadrul 
audierilor. 

De remarcat mărturisirea directorului TVR 1 privind caracterul eminamente „politic” al 
„postului”, contrapusă asigurărilor de neintervenţie politică în programe pe care i le dă 
interlocutorului său pe baza informaţiilor obţinute din „surse” privilegiate în relaţia cu 
partidul de guvernământ, angajaţi sau în relaţii de colaborare cu TVR.   

i) Din înregistrarea audio integrală a discuţiilor purtate în 24 aprilie a.c. de jurnalistul 
Dragoş Pătraru cu Preşedintele-Director General şi directorul TVR 1 comisia reţine, 
dincolo de aparenţa neserioasă a schimbului de acuzaţii, replicile care relevă lipsa de 
sinceritate şi de consecvenţă a responsabililor instituţiei în raport cu propriile afirmaţii, 
citate anterior: 

Doina Gradea: „De ce ai spus în discuţii că Edi este «căţeluşul meu» şi că este un imbecil 
şi că eu dictez tot? Mă rog, în fine, ai grijă ce scrii!”  Dragoş Pătraru: „Ce scriu, unde?”  
Doina Gradea: „Păi ai grijă ce mai vorbeşti cu alţii şi tu!” Dragoş Pătraru: „Păi aveţi şi voi! 
Dar Edi mi-a zis mie, faţă în faţă, că tu decizi editorial ce se întâmplă aici!”  Eduard  
Dârvariu:  „Când ţi-am zis eu aşa ceva?” Dragoş Pătraru: „Săptămâna trecută.”  Doina  
Gradea:  „Cum decid eu editorial? De când?”  Dragoş Pătraru:  „Tu mi-ai zis că nu poţi să 
bagi nimic pe post, că n-ai putut să bagi nici măcar o emisiune de cooking! Nu mi-ai zis 
tu?”  Eduard Dârvariu: „Emisunea de cooking ţi-am zis foarte clar că nu am fost în stare 
să o facem. Asta ţi-am zis! De asta am vorbit cu tine să vii cu nişte proiecte. Noi nu am 
fost în stare să facem emisiunea de cooking cu echipa pe care o am aici! Nu vine Doina 
să monteze! (…) Nu mai interpreta ce vrei tu să înţelegi!”  Dragoş Pătraru: Ei, asta o să 
vedem! Oricum, e amuzant că oamenii una zic într-o parte, apoi altceva zic… Dar asta e!” 
(…) Doina Gradea: „(…) că aşa te-a făcut… Sau «bou»… Nu ştiu cum. Ferească Dumnezeu! 
În ce fel am ajuns să vorbim unii de alţii! Eu nu mi-am premis niciodată să vorbesc în 
felul acesta! Niciodată! Niciodată!”  Dragoş Pătraru: „Da? Serios? Ok!” 

j) În data de 15 mai, pe canalul youtube.com  apare un fragment din înregistrarea audio 
a răspunsului pe care Preşedintele-Director General l-a dat în octombrie 2017 
angajaţilor studioului TVR Cluj nemulţumiţi de repunerea în funcţia de director, ca 
interimar, a dlui Romeo Couţi, în pofida greşelilor manageriale consemnate în raportul 
unei comisii extinse de audit intern în luna martie a aceluiaşi an. Publicată sub 
semnătura Starea naţiei Oficial, înregistrarea pare realizată de unul din angajaţii 
studioului teritorial prezent la întâlnire. 

Doina Gradea:  „De ce l-am numit pe Romeo Couţi? Pentru că a fost dreptul meu! Şi 
decizia mea, ţinând cont de rezultatele dânsului anterioare! Anterioare! Şi să daţi la 
presă lucrul ăsta! Sau să faceţi să ajungă aşa la presă. Nu e nici un fel de problemă. Vă 
spun, eu vă respect foarte mult şi sper să putem lucra împreună. Voi veni cât voi putea de 
des aici. Eu pe banii mei privaţi voi veni, nu pe banii Bucureştiului! Dar vă spun că dacă 
nu faceţi ce trebuie, fiecare dintre dumneavoastră… Cum să zic? Va veni perioada 



 

 
 

 35  42 
  

concursurilor! Atunci vom stabili exact cine sunt oamenii cu care lucrăm! Da? 
Deocamdată toată lumea este interimară. Atenţie! Şi este decizia mea cu cine vreau să 
lucrez! Cu cine cred că pot să lucrez! La fel cum dumneavoastră…Cred că pot să lucrez 
cu dumneavoastră, cred că pot să lucrez cu dânsul, cred că pot să lucrez cu doamna. 
Este decizia mea! Punct! Şi nu mai trebuie nicio explicaţie! Şi sunt un om care nu a avut 
nici un fel de parti-pris în acest TVR, tocmai că sunt din afara TVR-ului.”   

Dincolo de atitudinea autoritară şi formulările ameninţătoare la adresa salariaţilor TVR 
Cluj, discursul Preşedintelui-Director General denotă lipsa disponibilităţii domniei sale 
de a le prezenta subordonaţilor argumentele care-i justifică decizia („Este decizia mea! 
Punct!),  în condiţiile în care aceştia au semnalat, pe bună dreptate, o problemă de 
incoerenţă managerială şi de inconsecvenţă administrativă în funcţionarea organizaţiei 
de care aparţin. 

La fel de îngrijorătoare sunt şi exprimările prin care dna Doina Gradea dă de înţeles că 
va hotărî personal, în mod discreţionar, câştigătorii concursurilor profesionale care vor 
urma, indiferent de concluziile comisiilor de concurs obligatorii în astfel de situaţii.  

k) Blogul www.tolo.ro  publică în data de 25 mai a.c. un articol pornind de la înregistrarea 
audio, din sursă neidentificată, a unei convorbiri nedatate dintre Preşedintele-Director 
General şi Directorul TVR 1 în care dna Doina Gradea se exprimă critic la adresa unei 
jurnaliste din TVR şi a producţiilor acesteia: 

Eduard Dârvariu: „Vezi că a ieşit un tămbălău cu Ana Preda…” 
Doina Gradea: „Ana Preda?”                 
Eduard Dârvariu: „Cu documentarul cu Uşeriu.” 
Doina Gradea: „Deci eu, pe Ana Preda asta dacă aş putea să n-o mai văd în faţa ochilor… 
este una din persoanele din TVR - culmea e că noi ne-am ciocnit la ProTV - care nu face 
nimic cu anii. Şi face numai ce vrea ea şi întotdeauna iese scandal. Ne-a făcut cu 
ucrainenii şi cu ruşii, suntem «răstigniţi» peste tot că facem programe pentru ruşi, 
promovăm ruşii.”                    
Eduard Dârvariu: „Eu l-am văzut p-ăla cu ruşii, mie mi-a plăcut. Sper să nu te superi pe 
mine, dar mi-a plăcut.” 
Doina Gradea: „Nu am de ce să mă supăr, dar totuşi când e o politică de stat să nu faci, 
pana mea, poate să-ţi placă, că na, şi… când lumea e împotriva ruşilor la nivel naţional 
noi… cum televiziunea publică să dăm? Iar asta nu face nimic cu anii. Asta nu face nimic, 
nu se uită la televizor, nu ştie despre ce e vorba pe planeta asta. Ana Preda!”. 

Întrebată de un jurnalist al publicaţiei gsp  „de ce ar trebui televiziunea publică să se 
supună politicii de stat de vreme ce deserveşte publicul?”, Preşedintele-Director 
General admite că „a greşit spunând asta” şi ţine să sublinieze că „nu trebuie ca TVR 
să se supună niciunei politici de stat”. La observaţia jurnalistului că, în afara „politicii 
de stat”, a invocat şi argumentul că „lumea e împotriva ruşilor”, cerându-le astfel 
ziariştilor să relateze „în sensul opiniei majoritare”, dna Doina Gradea explică faptul 
că s-a exprimat într-o „discuţie relaxată, fără o finalitate” şi că se afla „sub impresia” 
unor „articole şi comentarii de pe net” în care TVR era acuzată „pe nedrept” că ar fi 
„pro Rusia”. În context, dna Gradea neagă că ar avea ceva împotriva autoarei 



 

 
 

 36  42 
  

documentarului, deşi au avut „un dezacord cândva”, şi precizează că va face o 
plângere penală împotriva celui care „a făcut înregistrările”, fără să-l nominalizeze. 

Chestionat de jurnalistul de la gsp  în legătură cu opiniile despre documentar 
exprimate în discuţia pe care a avut-o cu dna Doina Gradea, directorul TVR 1 îşi 
menţine integral aprecierea din convorbirea înregistrată, spunând că documentarul 
Anei Preda este „o producţie gen BBC” care i-a plăcut „foarte, foarte mult”. 

Din comentariile pe marginea subiectului făcute de jurnaliştii contactaţi de gsp  se 
disting cele care consideră că sprijinul financiar pe care instituţii de stat şi companii 
din Rusia l-au acordat TVR pentru realizarea documentarului afectează credibilitatea 
produsului jurnalistic, ca şi observaţia legată de starea de neîncredere generalizată în 
TVR, care îi face pe oameni „să simtă nevoia să înregistreze întâlnirile la care 
participă”. 

l) În data de 23 iunie a.c., ca răspuns la afirmaţiile conducerii TVR privind creşterea 
„spectaculoasă” a audienţei emisiunii Viaţa satului după numirea unui producător 
coordonator, producătorul Gabriel Gherghescu remite Comisiei de etică şi arbitraj o 
situaţie comparativă cu media audienţelor obţinute de emisiune în perioada 1 martie-
18 iunie a anilor  2017 şi 2018. Cifrele, asumate de departamentul specializat al 
instituţiei, arată o scădere de 0,1% la nivel naţional (1,8% în 2018 faţă de 1,9% în anul 
precedent). Declinul audienţei este mai puternic în mediul urban, de la 1,3% anul 
trecut la 1% în anul curent). 

În comentariul care însoţeşte documentul transmis comisiei, dl Gherghescu atrage 
atenţia asupra descreşterii şi mai pronunţate a altui indicator de performanţă 
important – Time Band’s Index (TBIndex) - de la 172,2 în 2017 la 121,1 în anul în curs. 
De precizat că TBIndex reprezintă raportul dintre share-ul (cota de piaţă) emisiunii şi 
share-ul mediu al staţiei pe toată ziua, semnificând contribuţia pe care a avut-o 
emisiunea în atragerea telespectatorilor către respectivul canal pe durata difuzării ei. 

Dl Gherghescu apreciază că datele de mai sus dovedesc că modificările aduse 
emisiunii Viaţa satului „nu au reuşit să atragă mai mult public, ba chiar au îndepărtat 
publicul”. 

m) Dl Gabriel Gherghescu revine în data de 17 iulie a.c. cu un mesaj e-mail  prin care le 
comunică membrilor comisiei că dl Viorel Popescu a devenit oficial producător al 
emisiunii Viaţa satului, semnând în această calitate noua Convenţie de producţie a 
emisiunii. Potrivit dlui Gherghescu, numirea s-a făcut „fără niciun anunţ”, după ce, la 
expirarea valabilităţii convenţiei precedente la sfârşitul lunii iunie,  „directorul TVR 1 
Eduard Dârvariu a cerut prin mail idei de îmbunătăţire a emisiunii (...) până la sfârşitul 
anului”, solicitare adresată „producătorilor Gabriel Gherghescu şi Cosmin Andrei şi 
producătorului coordonator Viorel Popescu, fiecăruia în parte”. 

Dl Gherghescu apreciază că schimbarea sa şi a dlui Cosmin Andrei, făcută „fără 
motive şi contrar regulilor din SRTv”, în condiţiile în care „emisiunea avea o audienţă 



 

 
 

 37  42 
  

foarte bună (şi) bugetul consolidat şi suplimentat din contribuţii externe”, reprezintă 
„un exemplu clar de abuz în serviciu din partea conducerii SRTv”.   

n) Referitor la aspectele consemnate la punctele l) şi m), ca şi la problematica semnalată 
de dl Gabriel Gherghescu cu prilejul audierii domniei sale, comisia constată că 
respingerea de către directorul TVR 1 Eduard Dârvariu a invitaţiei de a participa la o 
nouă discuţie lămuritoare în care să-şi prezinte punctul de vedere faţă de informaţiile 
suplimentare apărute în cazul schimbării producătorilor emisiunii Viaţa satului  
reprezintă o formă evidentă de obstrucţionare a activităţii comisiei. 

În acelaşi timp, refuzul dlui Eduard Dârvariu de confirma, infirma, explica sau nuanţa 
în faţa comisiei afirmaţiile deosebit de grave care îi sunt atribuite de către dl Gabriel 
Gherghescu nu face decât să alimenteze speculaţiile privind posibile motive, presiuni 
şi influenţe  extraprofesionale - chiar politice - care ar fi dus la schimbarea 
responsabililor editoriali ai emisiunii. 

Suspiciunile de acţiune incorectă în acest caz sunt accentuate şi de faptul că atât şeful 
TVR1, cât şi directorul departamentului Resurse Umane au evitat în mod nejustificat, 
timp de 75 de zile, să răspundă în scris solicitării legitime a dlui Gherghescu de 
clarificare a responsabilităţilor în gestionarea emisiunii Viaţa satului, ca şi de 
răspunsurile echivoce pe care Preşedintele-Director General le-a dat la întrebările 
comisiei referitoare la motivaţia schimbărilor impuse în echipa emisiunii. 

o) În ceea ce priveşte afirmaţia jurnalistului Dragoş Pătraru potrivit căreia, în calitate de 
membru în precedentul Consiliu de administraţie, dl Raico Cornea ar fi condiţionat 
acordarea sprijinului său în consiliu fostului Preşedinte-Director General de 
majorarea substanţială a salariului soţiei angajate ca referent statistician la TVR 
Timişoara, comisia constată că, potrivit Declaraţiilor de avere şi interese publicate 
succesiv pe site-ul TVR potrivit legii, venitul anual al soţiei dlui Cornea a crescut de la 
30.568 în anul 2015 la 40.920 în 2017, ceea ce indică un spor salarial substanţial, de 
peste 34%, în perioada mandatului de PDG al dnei Irina Radu. 

Având în vedere că explicaţiile privind meritele care justifică această creştere salarială 
neobişnuită la nivelul TVR pot fi furnizate doar de către fostul Preţedinte-Director 
General, în prezent funcţionar la misiunea OSCE din Albania, Comisia de etică şi 
arbitraj nu poate decât să remarce lipsa de sinceritate a dlui Raico Cornea, care a 
afirmat în cadrul audierii la comisie că soţia sa nu a beneficiat „de multă vreme” de o 
majorare a retribuţiei. 

În acelaşi timp, atitudinea dlui Cornea, coroborată cu poziţiile adoptate de domnia sa în 
mandatul precedent de membru al Consiliului de administraţie, nu este de natură să 
ajute la eventuala respingere a acuzaţiilor dlui Pătraru ca fiind neîntemeiate. 

 
 
 



 

 
 

 38  42 
  

 
 
3. Concluzii 
 
Pe baza constatărilor şi observaţiilor de mai sus, membrii Comisiei de etică şi arbitraj au 
ajuns cu şase voturi pentru şi o abţinere (dl Răzvan Butaru) la concluziile următoare:  

I. Limbajul folosit atât de Preşedintele-Director General, cât şi de Directorul TVR 1 în 

dialogurile cu jurnalistul Dragoş Pătraru abundă în vulgarităţi, expresii obscene şi 

injurioase, descalificante nu doar prin prisma poziţiilor ocupate de cei doi în ierarhia 

serviciului public de televiziune, ci şi din punct de vedere al profesiei lor de 

comunicatori. 

Aserţiunea publică a Preşedintelui-Director General că „toţi colegii din media”  fac 
comentarii similare „în discuţii private” este neadevărată pe fond, dăunătoare imaginii 
breslei şi ofensatoare la adresa jurnaliştilor pentru care decenţa în exprimare, buna-
cuviinţă şi discernământul în alegerea cuvintelor sunt repere comportamentale 
permanente şi nu deprinderi afişate conjunctural în faţa subordonaţilor, a şefilor sau 
în public. 
 
Exprimările insultătoare ale Preşedintelui-Director General şi Directorului TVR 1 la 
adresa unor angajaţi reprezintă abateri de la îndatorirea jurnaliştilor serviciului public 
de televiziune de a „trata cu egal respect atât superiorii, cât şi subordonaţii”  (Statutul 
ziaristului din SRTv, art.25). 
 
În acelaşi sens, Regulamentul de organizare şi funcţionare al SRTv ,  articolul V.8.5’. b 
include în categoria abaterilor „deosebit de grave (…) care pot conduce la concedierea 
sau desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă al salariatului” (…)  
„comportamentul defăimător, de umilire, ofensator (…) prin care se încalcă 
demnitatea personală a altor salariaţi”. 
 
Obiecţia dnei Doina Gradea privind caracterul prezumtiv ilicit al înregistrărilor nu 
poate scuza referirile nedemne ale domniei sale la adresa unor angajaţi pe care îi 
nominalizează  sau îi face uşor de identificat, într-un dialog purtat în biroul său 
directorial cu un jurnalist  colaborator al TVR  pe care l-a descris inclusiv în faţa 
comisiei ca având o atitudine permanent ostilă la adresa instituţiei. 
 
Circumstanţele desfăşurării convorbirii ridică semne de întrebare legate şi de 
motivele, prezumate ca raţionale, pentru care Preşedintele-Director General a ales 
să-i împărtăşească lipsa sa de consideraţie pentru subordonaţi tocmai dlui Pătraru, 
adică celui faţă de care - după cum a mărturisit public dna Gradea - s-a simţit 
permanent „ameninţată”  şi „şantajată”. 
 

 



 

 
 

 39  42 
  

 
II.  Consideraţiile pe care Preşedintele-Director General le face pe marginea celor două 

incidente petrecute în 18 decembrie 2017 în activitatea Ştirilor TVR evidenţiază, pe 
lângă prezentarea denaturată a faptelor oferită dlui Dragoş Pătraru, o cunoaştere 
aproximativă a specificului muncii de jurnalist de ştiri. Atât critica vehementă adusă 
reporterului Ionuţ Gheorghe, acuzat că, fiind în zi liberă, nu şi-a consultat şefii înainte 
de a solicita Comisiei Europene un punct de vedere asupra modificării legilor justiţiei, 
cât şi imputarea insistenţei cu care jurnalista Ema Schweninger, la rugămintea 
colegului Dragoş Porojnicu, i-ar fi cerut Primarului Capitalei lămuriri despre 
finanţarea unor monumente într-un cadru nepotrivit , sunt reproşuri nefundamentate 
pe prevederi regulamentare, exigenţe deontologice sau practică profesională. 

 
Unele din criticile dnei Doina Gradea la adresa jurnaliştilor menţionaţi se regăsesc şi 
în admonestările primite de aceştia din partea directorului Oana Popescu şi/sau a 
producătorului executiv Dorin Muntean, cei care au luat ulterior şi o măsură cvasi-
sancţionatorie injustă faţă de reporterul Ionuţ Gheorghe, fără să ţină cont de 
circumstanţele în care s-a desfăşurat conferinţa de presă de la Bruxelles din 
februarie a.c. 
 
În fapt, motivul comun al nemulţumirii stârnite de cele trei demersuri jurnalistice este 
interpretarea lor de către responsabilii „conştienţi că postul e politic” (vezi citat E. 
Dârvariu, pag.33) ca fiind acţiuni ostile puterii politice.  De altfel, dna Doina Gradea 
foloseşte incidentele descrise ca argument pentru a le reproşa ziariştilor că „acum, 
când sunt ăştia  (la guvernare – n.n.), se iau de ăştia”  şi că „nu sunt împotriva unui 
partid, sunt împotrivă de profesie şi atât!”. 
 
Comentariul acuzator al Preşedintelui-Director General ignoră obligaţia fundamentală 
a jurnaliştilor de a avea în permanenţă o raportare critică constructivă, riguros 
argumentată  şi onestă faţă de activitatea instituţiilor statului, în condiţiile respectării 
deontologiei profesionale. Pe de altă parte, condamnarea îndeplinirii  de către aceştia 
a îndatoririlor profesionale, în limitele prevederilor Statutului ziaristului din SRTv,  
reprezintă proba unei concepţii deformate despre rolul jurnalismului şi misiunea 
serviciului public de televiziune. 
 

III.  Asocierea explicită pe care Preşedintele-Director General o face între abordarea 
critică a activităţii autorităţilor de către jurnalişti T VR şi dependenţa financiară a 
instituţiei de bunăvoinţa aceloraşi autorităţi confirmă temerile exprimate de o parte 
însemnată a societăţii civile la momentul deciziei politice de înlocuire a taxei tv cu o 
alocaţie bugetară.  În fapt, corelaţia aparent logică pe care o face dna Gradea 
(autorităţile „puteau să nu ne dea”/„stai să te gândeşti: merită ăştia sau nu merită?”/ 
„ăştia nu merită nimic!”)  sugerează disponibilitatea de a tranzacţiona independenţa 
editorială a serviciului public de televiziune - consfinţită prin Legea 41/1994 şi definită 
în Statutul ziaristului din SRTv  ca principală îndatorire profesională: 



 

 
 

 40  42 
  

 Art. 6: „Ziaristul din televiziunea publică are obligaţia de a refuza orice ingerinţă şi 
presiune politică, socială sau economică făcută cu scopul declarat sau mascat de a 
ascunde, distorsiona sau manipula informaţia, semnalând orice tentativă de acest 
gen”. 

IV.  Există indicii credibile care susţin rezonabil ideea unor intervenţii exercitate din afara 
TVR, chiar şi din zona politică, în favoarea înlocuirii responsabililor editoriali ai unor 
emisiuni cu jurnalişti agreaţi pe criterii extraprofesionale. 

Exemplul cel mai elocvent este cel al schimbării, fără respectarea procedurilor 
interne şi fără prezentarea vreunui argument de natură profesională, a producătorilor 
emisiunii Viaţa satului, una dintre cele mai performante producţii difuzate de TVR. 
Mărturia producătorului Gabriel Gherghescu, care susţine că singura explicaţie pe 
care a primit-o de la directorul TVR 1 pentru schimbarea sa din funcţie a fost primirea 
la nivelul P.D.G. a unui „telefon de sus” , a rămas fără răspuns din partea dlui Eduard 
Dârvariu, care a declinat invitaţia comisiei de a-şi prezenta propria versiune asupra 
discuţiei respective , ca şi din partea dnei Doina Gradea, indicată ca fiind factorul de 
decizie în acest caz. 

Pe de altă parte, solicitarea întemeiată adresată în scris de dl Gabriel Gherghescu de 
a-i fi precizate relaţiile „instituţionale, financiare, editoriale şi administrative”  cu noul 
responsabil editorial numit pe o poziţie inexistentă în TVR a fost ignorată timp de 75 de 
zile, până la expirarea valabilităţii Convenţiei de producţie existente. Refuzul 
nejustificat de comunica informaţiile elementare cerute dovedeşte opacitate 
managerială şi desconsiderare a drepturilor jurnaliştilor stipulate în Statutul 
ziaristului din SRTV: 

Art. 37: „Ziaristul (…) are dreptul de a înainta petiţii conducerii Societăţii, atât cu 
caracter profesional, cât şi personal, de a fi audiat în situaţii litigioase de natură 
profesională (…) şi de a prezenta rapoarte justificative în cazul în care i se impută erori 
de natură profesională.”  

V. Aceeaşi lipsă de transparenţă în motivarea deciziilor şi de refuz al conducerii de a 
dialoga  cu subordonaţii în mod argumentat este relevată şi de discursul 
Preşedintelui-Director General ţinut în octombrie 2017  în faţa salariaţilor studioului 
TVR Cluj, nemulţumiţi de repunerea în funcţia de director, ca interimar, a dlui Romeo 
Couţi, în pofida greşelilor manageriale consemnate în raportul unei comisii extinse de 
audit intern în luna martie a aceluiaşi an. 

Pe lângă folosirea unui limbaj autoritar şi ameninţător la adresa salariaţilor studioului 
teritorial, Preşedintele-Director General îşi anunţă intenţia de a  hotărî personal, în 
mod discreţionar, câştigătorii concursurilor profesionale care vor urma („Este decizia 
mea cu cine vreau să lucrez! Cu cine cred că pot să lucrez! (...) Este decizia mea! 
Punct!” ).   



 

 
 

 41  42 
  

 

Preferinţele dnei Doina Gradea în materie de aptitudini manageriale sunt exprimate şi 
mai vehement în dialogul purtat cu dl Dragoş Pătraru din 18 decembrie 2017, la două 
luni după întâlnirea de la TVR Cluj: „...Ăştia merită poliţie pe ei! Le-am şi spus: trebuia 
să vă aduc un şef din afară, ca să vă taie! Nu meritaţi altceva decât să fiţi tăiaţi!” 

O astfel de poziţie de forţă, intimidantă, care înlocuieşte ab initio  noţiunea de 
competiţie echitabilă cu arbitrarul şi bunul-plac, riscă să compromită încrederea 
tuturor salariaţilor instituţiei într-o evaluare profesională obiectivă şi o selecţie 
managerială corectă, realizată de comisii de concurs cu membri integri, pe baza unor 
criterii transparente şi nediscriminatorii.  

VI.  Nu au fost identificate elemente suficiente care să probeze afirmaţia dlui Dragoş 
Pătraru conform căreia decizia înlocuirii în grila TVR 1 a emisiunii Ora de ştiri  cu un 
Telejurnal  cu durata redusă ar fi fost consecinţa unor presiuni de natură politică. 
Potrivit declaraţiilor concordante ale celor audiaţi, propunerea - asumată de 
directorul TVR 1 - a fost discutată,  negociată şi acceptată, în ciuda rezervelor 
exprimate de responsabilii Direcţiei Ştiri, în contextul unor schimbări mai ample care 
au afectat mai multe producţii.  

 Pe de altă parte, analiza comparativă a audienţelor pe intervalul orar respectiv 
reprezintă un instrument indispensabil în eventuala evaluare a eficienţei acestei 
decizii manageriale contestate. Din această perspectivă, comisia consideră justă 
remarca făcută în cursul audierilor de producătorul executiv al Direcţiei Ştiri, potrivit 
căreia decizii similare luate în TVR nu au fost însoţite „niciodată” de o evaluare 
obiectivă a eficienţei şi performanţei.    

VII.    Rezumând concluziile formulate anterior, se poate spune că analiza conţinutului  
înregistrărilor realizate de dl Dragoş Pătraru şi de alte persoane neidentificate, 
coroborat cu mărturiile unora dintre persoanele audiate, a scos în evidenţă 
incompatibilităţi şi contradicţii îngrijorătoare între comportamentul, modul de gândire 
şi acţiune ale Preşedintelui-Director General şi Directorului TVR1, pe de o parte, şi 
exigenţele legale, regulamentare şi procedurale valabile în serviciul public de 
televiziune, pe de altă parte. Exprimările dispreţuitoare la adresa unor salariaţi, 
categorii profesionale sau de vârstă, denigrarea Comisiei de etică, necunoaşterea sau 
ignorarea normelor jurnalistice şi deontologice, descurajarea angajaţilor care 
îndrăznesc să aibă altă opinie, lipsa de transparenţă în decizii – toate sunt aspecte care 
au drept consecinţe inerente vicierea relaţiilor de muncă, instalarea şi generalizarea 
neîncrederii şi – cel mai grav - compromiterea autorităţii managerial în TVR. 

VIII.  Înregistrarea unei convorbiri fără acordul interlocutorului reprezintă o atingere a 
„dreptului la imagine”, reglementat în legislaţia românească conform standardelor 
europene în materie. Din perspectiva jurnalismului de televiziune, Decizia C.N.A. nr 
220/2011 (Codul de reglementare a conţinutului audiovizual)  prevede că „dreptul la 



 

 
 

 42  42 
  

propria imagine nu trebuie să împiedice aflarea adevărului în probleme de interes public 
justificat”, definite de art. 31 ca fiind acele „probleme, fapte sau evenimente care 
influenţeză societatea sau o comunitate în special cu privire la:     
 (…)            
 c)  semnalarea unor informaţii înşelătoare sau a unor cazuri de incompetenţă care 
afectează publicul.” 

Prin prisma enunţului de mai sus, apreciem că problematica reieşită din analiza conţinutului 
înregistrărilor publicate în mediul online  se înscrie în categoria interesului public justificat 
cu care operează reglementările mai restrictive din domeniul audiovizual. 

IX.  Pentru a preveni eventualele neînţelegeri sau speculaţii legate de competenţele comisiei 
într-un caz  care vizează persoane din conducerea la vârf a TVR, precizăm că, potrivit 
articolului 2 din Anexa la Statutul ziaristului din SRTv,  membrii Comitetului director sunt 
asimilaţi categoriei ziariştilor de televiziune. 

  
X.    Având în vedere poziţiile deţinute în ierarhia TVR de persoanele implicate în cazul 

analizat, scandalul public creat – care a afectat semnificativ imaginea instituţiei -,  
considerăm că sunt întrunite condiţiile pentru înaintarea prezentelor concluzii către 
Consiliul de administraţie al SRTv, în conformitate cu art.9, alin.3 din Regulamentul de 
organizare şi funcţionare al Comisiei de etică şi arbitraj. 

 
  

 Cristina Andrei…………………………………………  

 Gabriela Avram………………………………………… 

Răzvan Butaru…………(abţinere)…………… ….  

Horia Gruşcă……………………………………………. 

Sándor Kacsó…………………………………………… 

 Ioana Mureşan………………………………………….       

Marian Voicu…………………………………………….. 

 

 

 

  


